
Duitse consumenten doen dit jaar tijdens de feestdagen minder inkopen, stelt de internationale dienstverlener Ernst & Young op basis van eigen onderzoek in Duitsland. Nog gaan verreweg de meeste Duitsers het liefste naar de winkelstraat voor hun kerstboodschappen. Het bureau verwacht dat er online minder wordt gewinkeld dan vorig jaar.
HDE verwacht wel groei online
De brancheorganisatie voor de Duitse retail HDE ziet het een stuk minder somber in. De belangenclub verwacht online een omzet van 10 miljard euro in de aanloop naar Kerst. Dat is een stuk meer dan de daadwerkelijke omzet van vorig jaar. HDE stelt dat hoewel de webwinkels nog maar een klein aandeel van de markt hebben, voor hen Kerst belangrijker is dan voor de gangbare winkels. Een kwart van de omzet wordt in de feestdagen binnengesleept, bij de ‘gewone’ retail ligt dit aantal op 19%.
Duitslandnieuws over e-commerce
- Beursgoeroe Dirk Müller: beursgang Zalando en Rocket is debacle »
- Postorderreus Otto jaagt op klanten Zalando uit lijfsbehoud »
- Nederlands personeel klaagt over werkomstandigheden bij Zalando »
- Thuisbezorgd.nl haalt 73 miljoen op en verovert Duitse markt »
- E-commerce in Duitsland ‘booming business’; omzetstijging van 44 procent derde kwartaal »