
Opnieuw worden de tolplannen van de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) gedwarsboomd, meldt Der Spiegel op basis van een woordvoerder van het ministerie van Financiën. Nu haalt minister Schäuble van zusterpartij CDU het wetsvoorstel alsnog onderuit. Het ontwerp kreeg zijn voorlopige zegen vanuit de coalitie en waarna de verschillende ministeries over de details konden gaan onderhandelen. Het definitieve voorstel zou vervolgens half december terugkeren naar het kabinet.
Vertraging tolplannen dreigt
Maar die tijdsplanning komt in gevaar. In het coalitieakkoord staat dat de Duitse automobilist binnen de nieuwe plannen geen cent extra hoeft te betalen. De kosten van het tolvignet worden verrekend via een lagere wegenbelasting. Dat gedeelte van het plan moet ontworpen worden op het ministerie van Financiën waar minister Schäuble de scepter zwaait. Woordvoerders van dit ministerie zeggen dat er voorlopig nog geen groen licht wordt gegeven, waardoor de planning in de war geschopt dreigt te worden.
Al eerder zat Schäuble de verkeersminister dwars. Eind afgelopen zomer werd er binnen het ministerie van Financiën aan alternatieve plannen gewerkt. Bondskanselier Angela Merkel moest toen een dreigend conflict tussen CSU-leider Horst Seehofer, zijn verkeersminister Dobrindt en CDU-nestor Schäuble sussen tijdens een geheime ontmoeting op het Kanzleramt in Berlijn.
Opnieuw zit Schäuble (links) zijn collega Dobrindt (rechts) dwars.
Coalitiegenoot SPD – toch al geen groot fan van het vignet – dreigt nu het wetsvoorstel te blokkeren, zo lang niet gegarandeerd kan worden dat de Duitse automobilist niet extra belast wordt. Fractievoorzitter Thomas Oppermann zegt tegen Der Spiegel dat er over de tol en de verrekening via de wegenbelasting binnen het kabinet nog een gezamenlijk besluit moet komen.
Filetol
Ook vanuit de wetenschappelijke adviesraad van het ministerie van Economische Zaken komt nu tegengas voor de tolplannen. Zij zien meer in een soort ‘filetol’, ofwel rekeningrijden met een hoger tarief in de spitsuren om zo de verkeersstroom gelijker te verdelen. “We hebben een intelligente tol nodig”, zegt econoom Günter Knieps in de FAZ. Hij is binnen de adviesraad belast met dit onderwerp en presenteert maandagmiddag zijn alternatieve plan.
De professor is positief over dergelijke systemen in de Verenigde Staten en de ‘stadstol’ in Londen en Stockholm. Om auto’s te ontmoedigen in de spitsuren op drukke knooppunten te rijden zijn de verkeersproblemen verminderd. Mogelijk zou een dergelijk systeem in Duitsland snel botsen met de strenge privacywetten.
Sturing
De wetenschappelijke adviesraad filosofeert erover om op meerdere gebieden consumenten op een dergelijke manier te sturen. Als voorbeeld worden duurdere piekuren voor energie genoemd, zodat energiecentrales minder snel overbelast raken.
Duitslandnieuws over PKW-Maut
- De 15 belangrijkste vragen over het Duitse tolvignet »
- Duitsland werkt aan tolvignet-light na protest Nederland »
- Tolvignet is ‘bureaucratisch monster dat niets oplevert’, maar er toch komt »
- CDU-politici proberen ‘struikrover-tolplannen’ van zusterpartij te torperderen »
- Duitsland stak decennialang geld in megalomane projecten in plaats van onderhoud infrastructuur »