
Natuurlijk hebben al die partijen en ook de ANWB gelijk. Als je het autogebruik wilt reduceren of geld nodig hebt voor beter onderhoud van de snelwegen dan zijn daar andere, betere manieren voor dan deze tol. De meeste logische is in mijn ogen een verhoging van de accijns op benzine en diesel, wat best zou kunnen, want die ligt in Duitsland lager dan in Nederland.
Beieren is boos
En toch kiest de Duitse regering waarschijnlijk voor de tolheffing. Waarom? Het heeft heel veel te maken met de boosheid van de Duitsers (vooral die uit Beieren) dat zij in zo’n beetje alle landen moeten betalen voor het gebruik van de weg, terwijl het bij hun gratis is. En ik moet zeggen, daar kreeg ik een beetje begrip voor het Beierse standpunt.
Afgelopen week moest ik naar Italië via Tsjechië en ik viel van de ene tolhindernis in de andere. Eerst in Tsjechië, waar je 12,50 euro moet betalen voor een vignet van tien dagen. Ik probeerde de tol echter te omzeilen door over binnenweggetjes te rijden. Dat heb ik volgehouden tot het einde, maar kostte me wel een uur of vier meer dan wanneer ik over de snelweg was getoerd.
Tolpoorten op de weg van Oostenrijk naar Italië.
Daarna kwam Oostenrijk. Als je uit Tsjechië komt bijna onmogelijk om zonder Autobahn-vignet te doorkruisen De kosten vielen gelukkig mee: slechts 8,50 euro voor tien dagen. Daar kwam nog wel 13 euro bij voor de bergpas bij Villach.
In Italië aangekomen belandde ik na Villach vrijwel direct op de Autostrada. Zeker het eerste stuk door de bergen is er nauwelijks een alternatief, maar ook als je op de Po-vlakte bent aangekomen, kost de alternatieve (gratis) route zeeën met tijd. Ik heb het geprobeerd.
Veel geld kwijt
Op de terugweg hetzelfde gelazer. Gelukkig had ik nu het Oostenrijkse vignet, maar aan de Autostrada was ik vanaf het aan de Adriatische kust gelegen Fano alleen al meer dan 30 euro kwijt. Daar kwam nog de Oostenrijkse Europa Brücke bij: nog eens 8 euro. Een geluk bij een ongeluk was dat ik Oostenrijk net haalde voor mijn tank leeg was. Daar kun je namelijk veel goedkoper tanken dan in Italië, zeker als je de moeite neemt even van de snelweg af te gaan.
Al met al was ik aan tol ongeveer net zo veel kwijt als aan benzine op de heenweg. Ja, met dat soort kosten bij vrijwel alle buurlanden begrijp ik best dat ze in Beieren nu ook een tol willen.
Maurits Kuypers is macro-econoom en werkt als journalist in Berlijn.
Meer columns van Maurits Kuypers op Duitslandnieuws:
- De Duitse lichtpuntjes in donkere tijden »
- Duitsland jubelde te hard en treurt nu te veel »
- Milieu is slechts bijzaak voor Merkel »
- Niemand durft ingewikkelde Duitse belasting te veranderen »
- Schrijnende armoede in rijk Duitsland »