Ga naar inhoud

De twee gezichten van Axel Springer bij de investering in Blendle

Het tumult over de Axel Springer-investering is in Duitsland een stuk minder dan in Nederland. Toch is er aandacht voor de 'niederländische Digital-Kiosk'. Vooral op blogs wordt de stap van de Duitse uitgeverij becommentarieerd. Bloggers zijn positief over de investering, maar vrezen ook de twee gezichten van de Berlijnse uitgever.

Een aantal bloggers zit nog in hun maag met het zogenaamde ‘Leistungsschutzrecht‘, een gevecht dat Google vorige week van de Duitse uitgevers – aangevoerd door Axel Springer – won. Ze wilden het de Amerikaanse zoekmachine verbieden om korte stukjes van nieuwsberichten te tonen in zoekresultaten. Diefstal van duurgemaakte content, aldus de Duitse uitgeverijen. Maar sinds vorige week is het officiële standpunt dat je beter maar zichtbaar kunt zijn bij Google dat 90% van het zoekverkeer in Europa draagt.

 

“Axel Springer maakt het me niet makkelijk om blij te zijn met de investeringsronde in Blendle“, schrijft Martin Weigert van Netzwertig.com. “Eerst die farce rond het Leistungsschutzrecht, en dan nu het over een andere boeg gooien door geld te steken in de veelgeprezen startup Blendle. Dat laatste is een veel meer constructieve digitale strategie.”

Axel Springer heeft twee gezichten

Het hele gedoe met Google gaat lijnrecht in tegen de filosofie van internet, aldus Weigert. “Bovendien is de onlinestrategie van vlaggenschepen Bild en Die Welt slecht te verdragen. Te schreeuwerig en te eendimensionaal.” Maar de blogger vindt de grootste uitgever van Duitsland op andere terreinen weer een voorbeeld, het andere gezicht van Axel Springer. “De investeringen zijn gericht op de lange termijn. En een aantal managers verbleef een tijd in Silicon Valley om ‘de digitale wereld niet als bedreiging maar als kans te zien’. Veelbelovend.”

Het kantoor van Axel Springer in Berlijn.

Martin Weigert toonde zich al eerder erg positief over Blendle en vindt dat Axel Springer met de investering in de Nederlanders ‘begrepen heeft hoe je bereik, invloed en economische potentie voor de lange termijn vindt’. “Blendle belooft de paywall ‘sexy te maken’. Het is één van de meest veelbelovende mediastartups van Europa.” Weigert denkt dat het een slimme stap is van Axel Springer.

Meer winst uit online advertenties

Dat Axel Springer weet waar ze mee bezig zijn in de digitale wereld, blijkt uit een aantal ontwikkelingen, schrijft de blogger. Al sinds 2011 haalt de Duitse uitgever meer winst uit online advertenties dan uit print. Bovendien investeerde het Berlijnse mediahuis al in enkele startups om in de onlinewereld mee te komen. Daarbij hoort de aanval op Google met de Franse zoekmachine Qwant, maar ook aandelen in online-uitgeverij Vertical Media dat onder meer over de startupscene schrijft.

Weigert wil Axel Springer voorlopig het voordeel van de twijfel geven. “Maar dan moeten ze echt ophouden met die onzinnige oorlogjes tegen Google. Die laatste actie was echt de meest zinloze en pijnlijke pogingen om het internet te reguleren ooit.”

Kapers op de kust

Wanneer Blendle naar Duitsland komt, is nog niet bekend. Zeker is dat meerdere startups de ‘Spotify of iTunes’ van de krantenwereld willen zijn. Daarbij hoort het Scandinavische flattrate-model Readly dat in zee is gegaan met Bauer Media, een uitgever met veel tijdschriften in het portfolio. Een ander alternatief komt van Richard Gutjahr. Hij geldt een beetje als de Alexander Klöpping van Duitsland en probeert het met LaterPay.

Blogger Weigert sluit positief af. “Waar in de VS verschillende mediastartups als Quartz, The Verge, Buzzfeed, Medium, Vox, The Upshot, FiveThirtyEight en Ozy succesvol zijn, gebeurt er in Duitsland deze maand met Sobooks en Krautreporter (soort Duitse De Correspondent) eindelijk ook wat.”

Duitslandnieuws over Axel Springer

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: