Ga naar inhoud

Duitse trein verliest steeds meer van bus

Het Duitse openbaar vervoer staat de laatste jaren op zijn kop. Na het vrijgeven van de lange afstandsbussenmarkt vechten de bussen elkaar de tent uit, en verliezen ook de treinen passagiers. Zelfs concurrenten van de Duitse spoorwegen geven lijnen op. Maar ook bij Deutsche Bahn zelf wordt gesneden waardoor de autotrein grotendeels verdwijnt.

Interconnex zegt te veel last te hebben van de concurrentie van de vele autobusverbindingen die sinds de liberalisering van de autobusmarkt sterk in opkomst zijn. “We kunnen niet maand na maand rode cijfers schrijven“, aldus moederbedrijf Veolia tegenover de Onsabrücker Zeitung. Eerder stopte HKX ook al met het rijden van Intercity’s tussen Hamburg en Keulen, schrijft OV Magazine.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 14 december is het nu ook gedaan voor Interconnex. Voor elke rit was Veolia 1.700 euro aan kosten voor rijpaden en dergelijke kwijt, terwijl de bus zonder tol van de Duitse wegen gebruik kan maken. Veolia pleit dan ook voor een tolheffing op autobusdiensten.

‘Passagiers uit de auto’

Volgens de autobusondernemingen zijn de langeafstandsbussen helemaal geen debet aan de ondergang van Interconnex. “De meeste passagiers die wij vervoeren komen uit de auto”, aldus de directeur van de bond van Duitse autobusbedrijven. Ze wijst erop dat Interconnex nooit zo winstgevend is geweest als gehoopt en wijt dat vooral aan de concurrentie tussen de spoorbedrijven onderling. Volgens haar zou een tolheffing voor bussen de nog jonge en instabiele markt ernstig verstoren.

DB heeft op het spoor met de ICE weer het alleenrecht op een snelle verbinding tussen Leipzig, Berlijn, Rostock en Warnemünde, maar voelt ook de hete adem van de autobusondernemingen in de nek. Vanaf 2017 zal DB praktisch geen autotreinverbindingen meer aanbieden. In plaats daarvan wordt de auto per vrachtwagen vervoerd.

DB zegt ook verlies te lijden op de restauratierijtuigen en nachttreinen, maar het bedrijf is wettelijk verplicht deze aan te bieden. Dat zal DB, weliswaar in sterk uitgeklede vorm, dan ook blijven doen. Tegelijk komt er druk van de machinistenvakbonden, die met enige regelmaat massaal het werk neerleggen zoals woensdagmiddag tot donderdagmorgen.

Cowboymarkt

De Duitse markt voor langeafstandsverbindingen per bus heeft intussen alle kernmerken van een cowboymarkt. De groeicijfers zijn spectaculair – een verdrievoudiging in drie jaar naar 8,1 miljoen passagiers, er wordt keihard geconcurreerd op prijs en de marges zijn laag, waardoor zelfs ondernemingen met grote moedermaatschappijen wankelen.

Duitslandnieuws over openbaar vervoer

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: