Notice: Undefined index: schema_def_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 478

Notice: Undefined index: schema_def_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 479

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 542

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 543

Notice: Undefined index: schema_def_review_rating_min in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 727

Notice: Undefined index: schema_def_review_rating_max in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 728
Waarom Duitse angst om te investeren Europa schaadt - Duitslandnieuws
Ga naar inhoud

Waarom Duitse angst om te investeren Europa schaadt

De Duitse regering wil het niet horen. Maar ook het Internationaal Monetair Fonds heeft zich nu gevoegd bij een reeks criticasters die vinden dat Duitsland zijn wegen en andere infrastructuur laat verslonzen. Het wil maar niet vlotten met de groei in de eurozone. De inflatie is akelig laag en het groeiherstel houdt dit jaar niet over met een verwacht plusje van 1,2 procent.

Daarbij zijn er nu ook tekenen dat zelfs Duitsland, het trekpaard van de eurozone verzwakt, schrijft Z24.

De Europese Centrale Bank probeert de economie van de eurozone te stimuleren door lenen zo goedkoop mogelijk te maken voor banken in de hoop dat die meer kredieten verstrekken aan bedrijven en consumenten.Maar dat wil nog niet echt vlotten.

ECB-president Mario Draghi hamert erop dat overheden van de eurozone ook hun steentje bijdragen. Duitsland legt daarbij de bal bij de zuidelijke lidstaten van de eurozone, inclusief Frankrijk. Die moeten hun begrotingen op orde brengen en structurele hervormingen doorvoeren. Bijvoorbeeld: maatregelen nemen die de arbeidsmarkt beter doen werken en de lasten voor werkgevers verlagen.

Duitsland investeert niet

Maar er is ook een andere kant van het verhaal, vinden steeds meer critici, zowel in Duitsland als daarbuitenDuitsland heeft geen begrotingstekort meer en de staatsschuld is als percentage van het nationaal inkomen niet schrikbarend hoog.

Angela Merkel weigert serieuze stappen te zetten om de investeringen in Duitsland aan te jagen.

De regering van bondskanselier Angela Merkel weigert echter om serieuze stappen te zetten om de investeringen in Duitsland aan te jagen en daarmee extra vraag te scheppen die Duitsland en andere landen in de eurozone kan helpen.

De weigering van Duitsland om op dit punt te bewegen zorgt er mede voor dat het perspectief op groeiherstel van de eurozone verbleekt, terwijl noordelijke en zuidelijke eurolanden naar elkaar wijzen met het beschuldigende vingertje.

Verantwoord investeren in infrastructuur

Tekenend is bijvoorbeeld dat de Duitse regering wel iets wil doen aan de matige staat van het wegennet. Maar de financiering moet komen van een nieuwe tolbelasting, die mogelijk ook het grensverkeer gaat raken. Hogere belastingen dus.

In een weinig subtiele hint aan Duitsland schetsen economen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) deze week waarom het belangrijkste land van de eurozone hiermee op het foute spoor zit.

Gerichte investeringen in infrastructuur zijn een uitstekend middel om de groeikracht van een economie te versterken. Ten minste, als aan bepaalde condities wordt voldaan. De economen van het IMF noemen er drie.

  1. Het effect van investeringen in infrastructuur op de economie is sterker als de economische groei laag is en rentestanden laag zijn.
  2. Het effect op de economie is ook groter als investeren in publieke infrastructuur op een efficiënte manier gebeurt en niet richting prestigeprojecten van (lokale) overheden gaat.
  3. Het effect van investeren in infrastructuur is sterker als dit wordt gefinancierd met staatsleningen, in plaats van met hogere belastingen. Belastingen verhogen immers de lastendruk en hebben een drukkend effect op de economische vraag.

Lenen geen probleem voor Duitsland

Duitsland past momenteel perfect in dit plaatje. De economische groei is laag en vanwege het stimulerende beleid van de Europese Centrale Bank zijn ook rentes laag en kan Duitsland spotgoedkoop lenen.

Veel Duitse bruggen zijn dringend aan onderhoud toe.

Er is veel achterstallig onderhoud bij Duitse wegen, dus de kans op Chinese toestanden – de aanleg van snelwegen waar nauwelijks auto’s op rijden – is klein. En gelet op de sluitende begroting van Duitsland is er geen harde noodzaak om investeringen te financieren met hogere belastingen. Lenen kan prima.

De economen van het IMF zeggen het niet hardop, maar tussen de regels roepen ze luid en duidelijk: er is geen enkele reden voor Duitsland om terughoudend te zijn met investeringen in infrastructuur die met staatsleningen worden bekostigd. Sterker nog, Duitsland stelt zich onverantwoordelijk op door dat niet te doen.

Miljarden extra

Minister Dobrindt van Verkeer maakte gisteren bekend dat hij miljarden extra wil uittrekken voor de onderhoud van wegen en bruggen.

Duitslandnieuws over investeren

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: