
Franciscus van Meel (48) verruilt Ingolstadt voor München. Bij Audi was hij chef van de performancedivisie van de Audi Quattro. Begin dit jaar wilde de directie hem wegpromoveren en aanstellen als hoofd van het nieuwe ontwikkelings- en onderzoekscentrum in China.
De reden daarvoor is volgens het Britse blad Autocar dat de Nederlander het niet voor elkaar kreeg om de volgende serie van de R8 te introduceren en de e-tron (elektrische variant) in productie te nemen. Dat zou eind dit jaar moeten gebeuren, maar die datum is uitgesteld tot ergens in januari.
Pikant
De overstap naar China zag Van Meel niet zitten, een verhuizing binnen Beieren wel. Per 1 januari is hij de nieuwe ceo van BMW M GmbH, de motorsporttak van BMW. Een pikante overstap. De M-divisie houdt namelijk zich bezig met de ontwikkeling van sportvarianten van de BMW ’s en is daarmee een directe concurrent voor de Audi RS- en de Mercedes-Benz AMG-modellen.
Audi was ontevreden over de uitstel van de nieuwe R8-serie.
De Nederlander werkte al sinds 1996 voor Audi in verschillende leidinggevende functies op het gebied van chassisontwikkeling en het aansturen van technische projecten binnen het bedrijf voordat hij in 2012 de baas werd van de Audi Quattro-divisie.
BMW-bestuurslid Herbert Diess zegt dat Van Meel op een mooi moment het bedrijf binnenkomt. “De positie van BMW M op de markt is nu beter dan ooit en we halen verkooprecord op record.” In München komt Van Meel een landgenoot tegen op een hoge positie. Adrian van Hooydonk is de hoofdontwerper bij het Beierse automerk.
Van Hulten naar Porsche
Binnen de Duitse auto-industrie maakt deze week nog een Nederlander een overstap. Ivo van Hulten zette de laatste jaren bij Opel de lijnen uit voor de conceptauto Monza. Nu gaat hij aan de slag bij Porsche, onderdeel van VW, waar hij chef wordt van het interieurdesign.
De Brabander werkte eerder bij Audi, waar hij onder meer de pookknop van de R8 op zijn naam zette en meewerkte aan de conceptauto die de voorloper was op de A1.
Duitslandnieuws over de auto-industrie
- Wie maakte de beste auto? VW en Toyota vechten het uit via de reclame »
- BMW moet van heilig Beiers huisje ‘Brotzeitpause’ afblijven »
- Groningse transporteur Koopman versterkt positie met overname Duits familiebedrijf »
- Topman wil dat klant weer opgewonden wordt bij Opel »
- Titanenstrijd in Duitse auto-industrie: Daimler-topman stapt over naar Volkswagen »