
De wedloop tussen Volkswagen en Toyota om het grootste autoconcern ter wereld te worden is nu terug te vinden in reclamecampagnes. Via een advertentie van dochter Lexus probeert Toyota de angst aan te wakkeren voor de elektrische auto’s van VW. Daarbij worden precies de vooroordelen genoemd die de Duitsers proberen te weerleggen.
Elektrisch vs. hybride
Beide fabrikanten denken anders over de auto van de toekomst. De Japanners zetten eerst hun geld op hybridemotoren, maar willen vooral hun waterstoftechniek verbeteren om later beide technieken samen te voegen.
VW probeert het via een andere weg: efficiëntere verbrandingsmotoren, auto’s op aardgas en elektriciteit moeten er voor zorgen dat er minder koolstofdioxide wordt uitgestoten.
Nu komen beide visies elkaar tegen in de arena. Toyota wakkert met een campagne in de Verenigde Staten de angst aan voor de elektromotor. Want met een dergelijke auto loop je de kans te stranden in de woestijn zonder een laadpaal in de buurt, stelt de reclame. Ofwel, elektrisch rijden is veel gedoe, begin er niet aan.
Wellicht zijn de Japanners wat nerveus geworden van het verkoopsucces van elektrische auto’s van Tesla, BMW en Nissan in de VS. In dat licht bezien lijkt de hybridemotor van Toyota minder modern.
Afscheid
En nu komt het Duitse Volkswagen ook nog met de E-Golf. In deze reclame wordt afscheid genomen van het benzinestation.
https://www.youtube.com/watch?v=0xLysUdK6WU
Duitslandnieuws over Volkswagen
- Ursula Piëch: van kindermeisje tot de belangrijkste zakenvrouw van Duitsland »
- Krantenkiosk: VW verlaagt productie in Rusland »
- Krantenkiosk: VW wordt snel grootste ter wereld »
- Krantenkiosk: Audi en Porsche redden VW »
- Krantenkiosk: VW zamelt miljarden in voor Scania »