
Praten over bezuinigen doen ze bij BMW de afgelopen maanden niet graag. De Beierse autofabrikant heeft een hogere afzet dan ooit, het verdient miljarden. Wie dan over besparen wil praten veroorzaakt zure gezichten.
Als Duitse autofabrikanten op dit moment praten over bezuinigingen dan doen ze dat vooral om hun winst extra glans te geven en niet omdat het water hen aan de lippen staat. Duitse fabrieken moeten de broekriem aanhalen, terwijl buitenlandse vestigingen mogen uitbreiden. Bij de ondernemingsraad komt die boodschap niet goed binnen.
Kom niet aan Beierse tradities
Daarom spreekt BMW liever over ‘voortdurende kostenveranderingen’. Dat klinkt beter dan 100 miljoen euro wegsnijden, maar betekent in principe hetzelfde. Maar de werknemers in München kwamen pas echt in opstand toen het management de betaalde Brotzeitpause – een tussendoortje – wilde schrappen.
Zolang de Brotzeit maar behouden blijft, zijn de werknemers in München tevreden.
Brotzeit is in Beieren namelijk heilig. Het afschaffen van het kwartiertje pauze halverwege de middag geldt als heiligschennis. Dinsdagavond meldde de ondernemingsraad verrassend een compromis. De werknemers moeten hun middagpauze van 50 minuten inleveren. Daarvoor in de plaats krijgen ze driemaal per dag een kwartiertje pauze. Ofwel, de Beierse Brotzeit blijft behouden. In ruil daarvoor leveren de werknemers met liefde vijf minuten in.
Extra investeringen
Bovendien meldde de ondernemingsraad dat BMW de komende jaren zeker 700 miljoen extra investeert in de fabriek in München. Er komen 400 arbeidsplaatsen bij, de fabriek wordt gemoderniseerd, een extra carrosseriewerkplaats, een grotere montagelijn en een nieuwe spuiterij. In totaal blijven zo 7.800 banen in München behouden.
Duitslandnieuws over BMW
- Waarom de rijkste Duitsers liever in de luwte opereren »
- BMW wil mogelijk vanaf 2016 nieuwe Mini in Born laten maken »
- Hoe Duitsland in China een revolutie wil ontketenen van elektro-auto’s »
- BMW blij met ‘VDL-familie’: alle overloop Mini-productie gaat naar Born »
- Krantenkiosk: BMW verwacht veel van carsharing »