Ga naar inhoud

BMW moet van heilig Beiers huisje ‘Brotzeitpause’ afblijven

Het geldt in Beieren als een absoluut heilig huisje: de Brotzeitpause. BMW wilde van het kwartiertje pauze af, want het komt de efficiëntie niet ten goede. Na een felle vakbondsstrijd is er een compromis. De werknemers leveren met liefde vijf mibuten van de middagpauze in, zolang Brotzeit maar behouden blijft. BMW steekt bovendien miljoenen extra in de Münchense vestiging.

Praten over bezuinigen doen ze bij BMW de afgelopen maanden niet graag. De Beierse autofabrikant heeft een hogere afzet dan ooit, het verdient miljarden. Wie dan over besparen wil praten veroorzaakt zure gezichten.

Als Duitse autofabrikanten op dit moment praten over bezuinigingen dan doen ze dat vooral om hun winst extra glans te geven en niet omdat het water hen aan de lippen staat. Duitse fabrieken moeten de broekriem aanhalen, terwijl buitenlandse vestigingen mogen uitbreiden. Bij de ondernemingsraad komt die boodschap niet goed binnen.

Kom niet aan Beierse tradities

Daarom spreekt BMW liever over ‘voortdurende kostenveranderingen’. Dat klinkt beter dan 100 miljoen euro wegsnijden, maar betekent in principe hetzelfde. Maar de werknemers in München kwamen pas echt in opstand toen het management de betaalde Brotzeitpause – een tussendoortje – wilde schrappen.

Zolang de Brotzeit maar behouden blijft, zijn de werknemers in München tevreden.

Brotzeit is in Beieren namelijk heilig. Het afschaffen van het kwartiertje pauze halverwege de middag geldt als heiligschennis. Dinsdagavond meldde de ondernemingsraad verrassend een compromis. De werknemers moeten hun middagpauze van 50 minuten inleveren. Daarvoor in de plaats krijgen ze driemaal per dag een kwartiertje pauze. Ofwel, de Beierse Brotzeit blijft behouden. In ruil daarvoor leveren de werknemers met liefde vijf minuten in.

Extra investeringen

Bovendien meldde de ondernemingsraad dat BMW de komende jaren zeker 700 miljoen extra investeert in de fabriek in München. Er komen 400 arbeidsplaatsen bij, de fabriek wordt gemoderniseerd, een extra carrosseriewerkplaats, een grotere montagelijn en een nieuwe spuiterij. In totaal blijven zo 7.800 banen in München behouden.

Duitslandnieuws over BMW

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: