Ga naar inhoud

Uitvinder van überhip frisdrankje Bionade overleden

Dieter Leipold, de uitvinder van 'cultlimonade' Bionade is op 76-jarige leeftijd overleden. De brouwer uit een klein Beiers dorpje sleutelde jaren aan een recept voor een alcoholvrije limonade zonder kunstmatig toegevoegde stoffen. Het drankje werd rap populair en is inmiddels ook in Nederland te koop. Leipold bleef altijd bescheiden onder zijn succes.

Brouwer Dieter Leipold is afgelopen zondag overleden, zo deelde een woordvoerder van Bionade woensdagavond mee. De ‘drankjesknutselaar’ vond in 1995 een nieuw soort limonade uit met smaakjes als vlierbessen en gember-sinaasappel. Bionade groeide in Duitsland uit tot het ‘gezonde’ alternatief voor gangbare frisdranken als cola omdat er veel minder toegevoegde suikers en smaakstoffen in zitten. De uitvinding kwam precies op het juiste moment, want Leipolds brouwerij stond op het punt om failliet te gaan.

Biologisch en zonder alcohol

Leipold wilde een drankje brouwen zo zuiver als bier, maar dan zonder alcohol of toevoeging van voedingsadditieven (kleurstof, conserveermiddel, zoetstof, etc) voor zijn kinderen. Zijn badkamer gebruikte hij als laboratorium om aan het ‘eerste ecologische drankje ter wereld’ te sleutelen. Na vele probeersels kwam hij uit bij een limonade dat ontstond na een fermentatieproces waarbij de suiker niet verandert in alcohol maar in gluconzuur. Deze uitvinding geeft Bionade de typische smaak.

De limonade wordt op een vergelijkbare manier gebrouwen als bier.

Toch duurde het nog jaren voordat Bionade ook buiten het dorpje Ostheim vor der Rhön in Beieren bekend werd. Om de familiebrouwerij te redden wilde de brouwer zijn recept aan een grote brouwerij verkopen. Maar de grote fabrikanten trokken hun neus op voor het biologische brouwsel. En dus moest hij het zelf de boer op.

Cultdrankje

De marketingcampagne werd opgezet door stiefzoon Peter Kowalsky. “Iets waar we bepaald niet goed in waren”, verklapte hij in 2006 in een interview aan Die Welt. Geld kwam toen enkel binnen via de door de familie bestierde dorpsdisco die voor de brouwerij in de wei stond. Bionade werd in de buurt verkocht aan sportverenigingen en kuuroorden. Geld om het drankje groots in de markt te zetten ontbrak volledig.

Leipold knutselde verder aan het recept en uiteindelijk belandde het drankje in enkele undergroundkroegen in Hamburg. Hoe het succes daar ontstond, weten ze bij Bionade nog steeds niet precies. Maar vanuit de scene in de havenstad vond het zijn weg door heel Duitsland. Frisdrank drinken tijdens het uitgaan was niet echt populair. Maar Bionade had een retro-design en kwam in een doorzichtig bierflesje. Dat maakte priklimo drinken in een kroeg acceptabel.

Kleine brouwer tegen de groten

De echte doorbraak kwam in 2004 en drie jaar later werden jaarlijks al 200 miljoen flessen gevuld. Deels had Leipold zijn succes ook te danken aan zijn imago als kleine uitvinder die het met zijn familiebedrijfje uit Beieren opnam tegen de grote reuzen uit de drankindustrie.

‘De officiële drank van een betere wereld’, was de slogan van Bionade. Een überhip drankje dat een ‘nobody’ ergens uit de provincie had uitgevonden. De visie van Dieter Leipold ging nog een stap verder. Hij droomde van limonade die in Azië uit rijst werd gebrouwen, een gierstdrankje uit Afrika en een Amerikaans brouwsel van maïs. Internationale dromen uit een Beiers dorpje met drieduizend inwoners.

Bergafwaarts

Maar zover kwam het niet. Na een plotselinge prijsverhoging van 30%, ging het in 2008 ineens bergafwaarts met het cultmerk. Het imago liep een forse deuk op en de populaire flesjes gingen een stuk minder hard over de toonbank. Inmiddels is Bionade GmbH onderdeel van brouwerij Radeberger wat weer hoort bij het Oetker-concern. Nu het drankje geen onafhankelijk biomerk is vinden mensen het minder cool om te drinken. Maar de prikdrank is nog altijd goed voor de verkoop van 60 miljoen flesjes per jaar.

Uitvinder Leipold bleef bescheiden en gaf zijn economisch achtergebleven regio ‘de schuld’ van het succes. “Zonder Röhn was er zeker geen Bionade ontstaan. Hier sla je vanzelf aan het knutselen, anders verpieter je.”

Duitslandnieuws over Duitse ondernemers

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: