
Mercedes gaat zich sterker bemoeien met taxi’s. Daimler-dochter Moovel neemt het bedrijf achter taxi-app MyTaxi ‘Intelligent Apps GmbH’ uit Hamburg over. Hoeveel de fabrikant uit Stuttgart betaalt is niet bekend gemaakt. Doel is de internationale groei van de app te bevorderen, zo deelden beide bedrijven mee.
Moovel had al twee jaar aandelen in MyTaxi. De routeplanner werkte steeds nauwer samen met de taxi-app, vertelt Moovel-topman Robert Henrich bij de overname. “Mobiliteit zal in de toekomst ingrijpend veranderen, daar willen we op inspelen.”
Meer opties
Moovel begon zo’n twee jaar geleden als een pilot in Stuttgart, in hetzelfde jaar volgde een kantoor in Berlijn. De app vergelijkt verschillende reisopties, van metro, trein, carpooling tot aan het carsharing met Daimler-dochter Car2Go. Sinds begin 2013 is MyTaxi in het rijtje geïntegreerd.
Berlijnse taxichauffeurs protesteerden afgelopen juni tegen het Amerikaanse Uber.
Via de taxi-app die sinds 2010 bestaat, kunnen klanten direct een taxi bestellen zonder tussenkomst van een taxicentrale. Met 10 miljoen downloads is het de meest gebruikte taxi-app in Duitsland. De dienst is in 40 steden beschikbaar, 45.000 taxi’s zijn er op aangesloten. In de Verenigde Staten zet Daimler tegelijk eenzelfde stap met de overname van RideScout LLC.
Omzet 100 miljoen
Daimler profiteert direct van de overname, aldus Marcus Spickermann die de financiële man is van Moovel. “Car2Go en Moovel komen eind dit jaar samen uit op een omzet van 100 miljoen euro.”
Aanbieders zoals het Amerikaanse Uber brengt klanten ook in contact met private chauffeurs, iets wat de hele taxiwereld in rep en roer brengt. Moovel wil juist ‘vreedzaam’ samenwerken met bestaande taxibedrijven. Tegen Uber dient op dit moment een rechtszaak wegens ‘oneerlijke concurrentie’. Woensdagmorgen maakte het Amerikaanse bedrijf bekend dankzij alle publiciteit extra veel klanten binnen te hebben gehaald.
Duitslandnieuws over mobiliteit
- Zelfs in autoland Duitsland wint de fiets terrein »
- Fietsgekke Nederlanders veroorzaken e-bikerevolutie in Duitsland »
- Hoe Duitsland in China een revolutie wil ontketenen van elektro-auto’s »
- Helft van alle Duitse auto’s verdwenen in 2050 door car sharing »
- Hannover Messe: TNO wil alle auto’s met elkaar laten praten »