
De burgemeesters wijzen op de grote nadelen van tolheffing voor toerisme, arbeidsmarkt en de samenwerking van ziekenhuizen en onderwijs. Ze vertegenwoordigen gemeenten in een groot deel van Overijssel, Drenthe, de Achterhoek en delen van de Duitse deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen, die samenwerken in Euregio.
“Sinds de tolheffing op vrachtauto’s mijden veel trucks de snelwegen om zo te ontsnappen aan de tolheffing”, zegt Michael Sijbom, burgemeester van de gemeente Losser. “Het valt te verwachten dat de verkeersdruk op wegen in de grensgemeenten door de invoering van tolheffing op personenauto’s zal toenemen.” De burgemeester was eerder al actief met een stickeractie tegen de tol.
Blokkade voor grenspendelaars
Ook toeristische inrichtingen en voorzieningen aan de Duitse kant vrezen economisch verlies, ze verwachten dat het aantal Nederlandse toeristen en vooral het aantal dagtoeristen aanzienlijk zal afnemen. Bovendien wordt verwacht dat de invoering de aantrekkelijkheid van het grensgebied in haar geheel aantast. “Daarnaast kan de tolheffing voor grenspendelaars die dagelijks over de grens naar hun werk rijden een obstakel worden”, stelt Elisabeth Schwenzow, directeur-bestuurder van de Euregio.
Grote opkomst ondertekening resolutie tegen tolheffing in Duitsland pic.twitter.com/BC3MqaVkIp
— Jan Bron (@JanBron) August 21, 2014
Op de bijeenkomst in Glanerbrug hebben 30 burgemeesters een handtekening gezet. De andere burgemeesters doen dat later. Grote gemeenten als Münster (Duitsland) en Enschede hebben al getekend.
In de vijf andere Euregio-gebieden langs de grens bestaan volgens een woordvoerster van Euregio soortgelijke initiatieven tegen de Duitse tolplannen. De organisatie pleit voor een ’tolheffing-vrije corridor’ van 50 kilometer.
Tol in Duitsland: 10 of 20 euro voor kort verblijf
De Duitse regering is van plan tol te heffen ter bekostiging van verbeteringen van de infrastructuur. De heffing gaat voor alle wegen gelden, dus niet alleen voor de Duitse snelwegen. Buitenlanders kunnen voor het gebruik van het Duitse wegennet via internet vignetten bestellen en betalen.
De Duitse verkeersminister Dobrindt wil twee varianten voor kort verblijf aanbieden: een 10-dagenvignet voor 10 euro en een 2-maandsvignet voor 20 euro. Wie drie weken op vakantie gaat in Duitsland, zou dus met 20 euro tol moeten uitkunnen.
Meest complex is het jaarvignet. Dat wordt gekoppeld aan milieueisen, grootte en bouwjaar van de auto. De Duitse minister rekent op een gemidelde prijs van 88 euro. Voor buitenlanders wordt de maximale prijs in het geval van benzineauto’s 103,04 euro en voor diesels 112,35 auto.
Duitse minister tegen tol aan grens Nederland
De tolplannen van Dobrindt stuiten op veel politieke weerstand. Coalitiepartijen CDU en SPD zien veel haken en ogen aan het stokpaardje van de Beierse christendemocraten. Ook eurocommissaris Siim Kallas en de wetenschappelijke dienst van de Bondsdag protesteren tegen het voorstel.
Rechters van het Duitse grondwettelijk hof in Karlsruhe vielen eerder deze week al over het voornemen om Duitsers te compenseren via lagere wegenbelasting. Dat zou niet in overeenstemming zijn met Europees recht.
Bron: Z24/Duitslandnieuws
Duitslandnieuws over PKW-Maut
- Nederlands-Duitse grensregio protesteert met stickers tegen tol »
- Eurocommissaris Kallas: komen Duitsland niet tegemoet bij invoeren tol voor buitenlanders »
- Vliegveld Weeze vreest wegblijven Nederlanders als Duitsland tol invoert »
- Nederlanders betalen gemiddeld 88 euro meer per jaar voor gebruik Duitse wegen »
- Duitsland stak decennialang geld in megalomane projecten in plaats van onderhoud infrastructuur »