
“We zien nu de nieuwe generatie aan start-ups ontstaan”, zegt Dirk Kanngieser tegen WirtschaftsWoche. Hij is ceo van German Accelarator, een programma dat Duitse oprichters op weg helpt in de VS vanuit Silicon Valley.
Twee jaar geleden begon het Duitse ministerie van Economische Zaken het stimuleringsprogramma German Accelarator voor start-ups die het aan de andere kant van de oceaan wilden proberen. Jaarlijks is er een miljoen euro beschikbaar. Afgelopen maand is er ook in New York een kantoor geopend. De start-upondernemers krijgen er voor drie tot zes maanden een bureau, waar ze advies kunnen vragen van Silicon Valley-veteranen over hoe ze investeerders het beste kunnen overtuigen.
Veel Duitse start-ups pakken het anders aan dan Facebook-oprichter Mark Zuckerberg.
Snelle databank
Een van Kannegießers nieuwste beschermelingen in Palo Alto is Sebastian Klenk. Hij is verantwoordelijk voor de buitenlandse expansie van de Neurenbergse databankspecialist Exasol. De softwarebouwers hebben een bijzonder snelle databank ontwikkeld, waarmee bedrijven als Adidas, Xing en Zalando al hun klantendata opslaan en analyseren. Afgelopen jaar haalde het bedrijf met 75 medewerkers een opbrengst van 40 miljoen euro.
Het kantoor van Klenk staat nu in dezelfde straat als waar ooit Facebook begon. Net als zijn grote voorbeelden richt hij zich namens Exasol op internationale klanten. Zo haalde het bedrijf afgelopen jaar King.com binnen. De Britse maker van spelletjes op smartphones gebruikt de databank voor het populaire spel Candy Crush. “Elke klik in dat spel komt in onze databank terecht”, zegt Klenk niet zonder trots tegen WirtschaftsWoche.
Beter inschatten
Bij twee Amerikaanse klanten – waaronder een groot onderzoeksinstituut – lopen nu testprogramma’s. Een adviseur van German Accelator had hem verteld: als je dat instituut als klant wint, gaan in Amerika alle deuren voor je open. “Ik ken de ze wel, maar dat ze zo belangrijk voor ons kunnen zijn, had ik nog niet zo in de gaten”, zegt Klenk. “Dankzij deze adviezen kunnen we bepaalde situaties beter inschatten.”
Ook helpt German Accelarator met het aanpassen aan de Amerikaanse cultuur. “Hier is alles altijd ‘super awesome‘ en ‘incredible’“, zegt een andere deelnemer. “Als Duitser moet je eerst leren inschatten hoe je dat precies moet inschatten. Hoe geweldig en ongelooflijk vindt je gesprekspartner je project nu echt?”
Duitslandnieuws over start-ups
- Duitse start-ups veroveren Silicon Valley (1): stilletjes miljoenensucces »
- Twee gezichten van Google in Duitsland: angst voor bedrijf waar niemand zonder kan »
- Nederlandse Taptalk maakt transfer naar Silicon Valley »
- Axel Springer valt Google aan met investering in zoekmachine »
- Gidsy-oprichter Edial Dekker maakt overstap van Berlijn naar Silicon Valley »