Notice: Undefined index: schema_def_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 478

Notice: Undefined index: schema_def_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 479

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 542

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 543

Notice: Undefined index: schema_def_review_rating_min in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 727

Notice: Undefined index: schema_def_review_rating_max in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 728
Twee gezichten van Google in Duitsland: angst voor bedrijf waar niemand zonder kan - Duitslandnieuws
Ga naar inhoud

Twee gezichten van Google in Duitsland: angst voor bedrijf waar niemand zonder kan

In Duitsland is privacy een veel gevoeliger onderwerp dan in Nederland. Met argusogen wordt gekeken naar de groeiende macht van het Amerikaanse Google. Duitse ict-bedrijven zien wel degelijk de gevaren, maar schatten ook de voordelen op waarde. "Onder de vleugels van Google groeien ook veel bedrijfjes die anders nooit hadden kunnen bestaan."

Google heerst. Niet iedereen kan die heerschappij verkroppen. In Duitsland bereikte het debat zijn voorlopige hoogtepunt in april met het alarm slaan door Axel Springer-topman Mathias Döpfner. Hij is bang voor de Amerikaanse zoekmachine, zo schreef hij in een ingezonden brief. Een paar dagen later eiste de Duitse mededingingsautoriteit een ‘sterkere samenwerking’ tussen de waakhonden om de macht van Google in te perken. Vervolgens investeerde de uitgever van Bild en Die Welt in concurrenten van Google.

Leven van Google

FAZ zocht uit hoe de invloed van Google concreet zijn uitwerking heeft op Duitse start-ups. Uit die gesprekken komt een meer veelzijdig beeld naar voren. Google is niet alleen het boze monster van overzee, maar ook de Godfather onder wiens vleugels nieuwe verdienmodellen ontstaan. “Veel bedrijven leven uitsluitend van klanten die ze via Google krijgen”, zegt Feliks Eyser, oprichter van ‘Regiohelden’. Maar ook: “Wat tegen de belangen van Google ingaat, kan je bijna niet voor elkaar krijgen.”

Welke belangen dat precies zijn is moeilijk te zeggen, zegt hij. Het verandert steeds. Tot ongeveer 2009 bloeiden websites waarop je prijzen kon vergelijken. Toen kwam Google met een eigen dienst: Google Shopping. In een paar dagen tijd zoog deze dienst een groot deel van de bezoekers op van de bestaande sites.

Eigen initiatief

Daarom moet je ook niet te afhankelijk van Google zijn, zegt Thilo Hardt, directeur van E-Wings. Tegelijkertijd eist hij ook meer eigen initiatieven van bedrijven die met Google willen concurreren. “Ja, Google domineert, maar waarom? Omdat ze uitstekende producten aanbieden. Je moet gewoon iets beters maken.”

Andere bedrijven benadrukken dat er zonder Google hoe dan ook geen concurrentie zou zijn. Wanneer je documenten niet goedkoop in de Google Cloud zou kunnen opslaan, zouden de kosten voor start-ups snel te hoog worden, zeggen zowel Thomas Ruland van Cloud-Control als ook Bernard Bahners, manager van Radio.de.

De ondernemers zijn zich terdege bewust van de twee gezichten van de Amerikaanse zoekmachine. Google Cloud is handig en goedkoop, maar hiermee kan het bedrijf samen met geheime diensten ongehinderd in de documenten van de start-ups neuzen. “Alle informatie die we onderling digitaal delen is net zo openbaar als een briefje op het prikbord in de supermarkt”, zegt Bahners. “De afweging die je over het risico maakt is zo: wie loopt er voorbij en wie ziet de informatie? Schaadt het ons, of brengt het ons verder?”

Afhankelijk van comfort

Hoe ver de tentakels van Google mogen reiken zal verder voer voor de discussie zijn. Zelfs het onbehagen daarover gebruiken de Amerikanen. “Google heeft de ambitie antwoorden klaar te hebben, voordat iemand de vraag gesteld heeft”, zegt Marcus Tandler van Onpage.org. “Dat is de volgende evolutionaire stap. Het gevaar is dat we zo afhankelijk worden van een dergelijk comfort, dat we uiteindelijk bereid zijn het voor elke prijs te accepteren.”

Duitslandnieuws over start-ups

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: