
Google heerst. Niet iedereen kan die heerschappij verkroppen. In Duitsland bereikte het debat zijn voorlopige hoogtepunt in april met het alarm slaan door Axel Springer-topman Mathias Döpfner. Hij is bang voor de Amerikaanse zoekmachine, zo schreef hij in een ingezonden brief. Een paar dagen later eiste de Duitse mededingingsautoriteit een ‘sterkere samenwerking’ tussen de waakhonden om de macht van Google in te perken. Vervolgens investeerde de uitgever van Bild en Die Welt in concurrenten van Google.
Leven van Google
FAZ zocht uit hoe de invloed van Google concreet zijn uitwerking heeft op Duitse start-ups. Uit die gesprekken komt een meer veelzijdig beeld naar voren. Google is niet alleen het boze monster van overzee, maar ook de Godfather onder wiens vleugels nieuwe verdienmodellen ontstaan. “Veel bedrijven leven uitsluitend van klanten die ze via Google krijgen”, zegt Feliks Eyser, oprichter van ‘Regiohelden’. Maar ook: “Wat tegen de belangen van Google ingaat, kan je bijna niet voor elkaar krijgen.”
Welke belangen dat precies zijn is moeilijk te zeggen, zegt hij. Het verandert steeds. Tot ongeveer 2009 bloeiden websites waarop je prijzen kon vergelijken. Toen kwam Google met een eigen dienst: Google Shopping. In een paar dagen tijd zoog deze dienst een groot deel van de bezoekers op van de bestaande sites.
Eigen initiatief
Daarom moet je ook niet te afhankelijk van Google zijn, zegt Thilo Hardt, directeur van E-Wings. Tegelijkertijd eist hij ook meer eigen initiatieven van bedrijven die met Google willen concurreren. “Ja, Google domineert, maar waarom? Omdat ze uitstekende producten aanbieden. Je moet gewoon iets beters maken.”
Andere bedrijven benadrukken dat er zonder Google hoe dan ook geen concurrentie zou zijn. Wanneer je documenten niet goedkoop in de Google Cloud zou kunnen opslaan, zouden de kosten voor start-ups snel te hoog worden, zeggen zowel Thomas Ruland van Cloud-Control als ook Bernard Bahners, manager van Radio.de.
De ondernemers zijn zich terdege bewust van de twee gezichten van de Amerikaanse zoekmachine. Google Cloud is handig en goedkoop, maar hiermee kan het bedrijf samen met geheime diensten ongehinderd in de documenten van de start-ups neuzen. “Alle informatie die we onderling digitaal delen is net zo openbaar als een briefje op het prikbord in de supermarkt”, zegt Bahners. “De afweging die je over het risico maakt is zo: wie loopt er voorbij en wie ziet de informatie? Schaadt het ons, of brengt het ons verder?”
Afhankelijk van comfort
Hoe ver de tentakels van Google mogen reiken zal verder voer voor de discussie zijn. Zelfs het onbehagen daarover gebruiken de Amerikanen. “Google heeft de ambitie antwoorden klaar te hebben, voordat iemand de vraag gesteld heeft”, zegt Marcus Tandler van Onpage.org. “Dat is de volgende evolutionaire stap. Het gevaar is dat we zo afhankelijk worden van een dergelijk comfort, dat we uiteindelijk bereid zijn het voor elke prijs te accepteren.”
Duitslandnieuws over start-ups
- Hamburgse start-up haalt in tien uur 1,5 miljoen op voor ‘privé-cloud’ »
- Nederlandse Taptalk maakt transfer naar Silicon Valley »
- Axel Springer valt Google aan met investering in zoekmachine »
- Gidsy-oprichter Edial Dekker maakt overstap van Berlijn naar Silicon Valley »
- Frans Bromet portretteert Gidsy-ondernemers in Berlijn »