
Terwijl de invoering van de tol voor buitenlandse automobilisten (PKW-Maut) de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt (CSU) hoofdbrekens bezorgt, krijgt hij er vanuit Brussel een hoofdpijndossier bij. Volgens de Passauer Neue Presse moet Duitsland de zogenaamde LKW-Maut verlagen. Oorzaak is een nieuwe Europese wet. Daardoor komt er de de komende twee jaar 460 miljoen euro minder binnen in de Duitse schatkist.
Meevaller doorberekenen
Europa wil dat Duitsland de heffing alleen nog gebruikt om daarmee de aanleg en het onderhoud van de infrastructuur te betalen. De Duitse staat profiteerde de afgelopen tijd van de lage rentestand. Die meevaller moet worden doorberekend aan de vrachtwagens, zo luidt de Europese regel. Hoeveel de heffing omlaag kan is nog niet precies bekend.
Van Europa moet Duitsland de meevaller doorberekenen aan vrachtwagens.
Coalitiepartner SPD maakt zich zorgen over het gat dat in de begroting ontstaat. “We moeten dit snel compenseren”, zegt vice-fractievoorzitter Sören Bartol in de Passauer Neue Presse. Hij wil dat minister Dobrindt haast maakt met zijn plannen om de tol uit te breiden naar lichtere vrachtwagens vanaf 7,5 ton. Ook moet de LKW-Maut straks gelden voor meer wegen. Het verkeersministerie is van plan deze maatregel ook volgend jaar in te laten gaan.
Duitslandnieuws over de LKW-Maut
- Duitsland breidt LKW-Maut vanaf 2015 uit naar kleinere vrachtwagens »
- Autobahn brokkelt af, uitbreiding van tol voor vrachtwagens moet renovatie bekostigen »
- Duitsland stak decennialang geld in megalomane projecten in plaats van onderhoud infrastructuur »
- Duitslandnieuws over PKW-Maut »