
Twee foto’s zijn er in de beeldbanken van persbureaus te vinden van Dieter Schwarz, de man die sinds een week zich de rijkste van Duitsland mag noemen. Veel valt er niet van af te lezen. Schwarz heeft zijn haar in een scheiding, een lok valt over zijn voorhoofd. Vroeger zwart, nu is het grijs. Maar zijn kapsel is al decennialang onveranderd.
Als een geest
Hij kan rustig de S-Bahn pakken, toiletpapier kopen, een sauna bezoeken. Niemand zou hem herkennen. Bijna niemand zou kunnen navertellen hoe de oudere heer er uitzag die zo-even nog voorbij liep. Tenminste, er liep toch zojuist een oudere meneer voorbij, of niet?
Dieter Schwarz handelde vroeger vooral in gedroogde vruchten.
Dieter Schwarz is onvindbaar als een geest, net als zijn concurrenten Karl en Theo Albrecht. In 1939 geboren als zoon van grootgrutter Josef Schwarz in Heilbronn, Baden Württemberg. In 1960 begon hij bij zijn vader in de zaak. Met een groot magazijn voor gedroogde vruchten behaalde Lidl & Schwarz de eerste successen. De verkoop van ‘no name-producten’ aan consumenten die het niets uitmaakte om artikelen uit dozen te pakken werd een succes.
Het recht om de nieuwe supermarkt Lidl te noemen, kocht Schwarz voor 1.000 mark van Ludwig Lidl, een leraar in het beroepsonderwijs. Zijn eigen naam wilde hij niet gebruiken, dat leek te veel op ‘Schwarzmarkt‘, ofwel de zwarte markt.
Achtervolging op Aldi
In 1973 ging de eerste Lidl open in Ludwigshafen. Na de dood van zijn vader in 1977 kreeg Dieter het alleen voor het zeggen. Al in 1980 zou het bedrijf met het hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Neckarsulm een omzet van meer dan een miljard hebben gedraaid. Hij zou bezeten zijn van het idee om het succes van Aldi in te halen.
Lidl groeide. Eerst in West-Duitsland, na de val van de Muur ook in Oost. Tegenwoordig is de discounter verspreid over heel Europa. Van Groot-Brittannië en Nederland, tot aan Litouwen, Zweden en Italië. Het concern is ook al overgestoken naar de VS. De groeicijfers waren enorm, de schandalen ook. Om te voorkomen dat er ondernemingsraden zouden worden opgericht, deelde hij het concern op in vele kleine stukjes. Medewerkers werden bespioneerd en fors onder druk gezet. Leveranciers vrezen Lidl omdat de discounter steeds de prijs probeert te drukken.
Duitse boeren willen een eerlijke prijs voor de melk. Hun kritiek richtte zich onder meer op Lidl.
Schwarz heeft zich in 1999 al teruggetrokken uit het dagelijks bestuur van Lidl. Op de achtergrond adviseert hij ceo Klaus Gehrig, die in 1976 Aldi Süd verliet voor Lidl. Vandaag de dag is hij erenburger van Heilbronn, waar hij diverse projecten voor de stad ondersteunt.
Wat is er nog meer over hem bekend? Schwarz is al 50 jaar getrouwd met Franziska Weipert, heeft twee dochters en een zwak voor Frankrijk. Hij bezoekt een baptistengemeente, waar hij zelfs mag voorgaan. Maar of hij dat ook doet, weet niemand te melden.
Stropdas van C&A
Over één ding zijn alle bronnen het eens. De man achter het grootste Duitse concern, met een privévermogen dat Forbes op meer dan 16 miljard euro schat, is ongelooflijk zuinig. De kantoren in Neckarsulm worden als sober – bijna armoedig – omschreven.
Het overhemd en de stropdas die Schwarz op de foto’s draagt zien er vermoedelijk niet alleen maar uit alsof ze bij de C&A vandaan komen. Daar zijn ze ook gekocht.
Grootste in 2018
Het succes van Lidl is ongekend. Marktonderzoekbureau Planet Retail verwacht dat Lidl in 2018, 45 jaar na opening van die eerste Lidl-winkel, het grootste supermarktconcern van West-Europa wordt met zo’n 80 miljard euro omzet. Vorig jaar behaalde Lidl’s moederconcern zo’n 68 miljard euro omzet. Ter vergelijking: het Nederlandse Ahold verkocht vorig jaar voor 33 miljard euro, een groei met slechts 2 procent.
Duitslandnieuws over Lidl
- Mede-oprichter Aldi Karl Albrecht op 94-jarige leeftijd overleden »
- Duitse discounter Lidl is in 2018 ‘de grootste van Europa’ »
- Het geheim van de Aldi- en Lidl-wijn: massaproductie en constante kwaliteit »
- Duitse supermarktoorlog: Lidl wil ‘good guy’ van de discounters zijn »
- Duitse boeren vrezen faillissementen door stuntprijzen van Aldi en Lidl met eieren »