Notice: Undefined index: schema_def_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 507

Notice: Undefined index: schema_def_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 508

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 568

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 569
Duitsland wil goederentreinen van 1,5 kilometer lang - Duitslandnieuws
Ga naar inhoud

Duitsland wil goederentreinen van 1,5 kilometer lang

Deutsche Bahn gaat de lengte van goederentreinen binnen afzienbare tijd verdubbelen, om op die manier meer te kunnen vervoeren. Volgens logistiekchef Karl-Friedrich Rausch is dat alleen al nodig om 'ecologische redenen'. Hij wil dat in de komende 10 tot 15 jaar treinen kunnen uitgroeien tot een lengte van 1,5 kilometer.

Het is toekomstmuziek, maar wel haalbaar, zegt DB-man Karl-Friedrich Rausch. De langste goederentrein die nu door Duitsland rijdt is 835 meter lang en gaat van Hamburg naar de Deense grens. Om de treinen te kunnen verlengen moet Deutsche Bahn meer ‘inhaalsporen’ aanleggen en de remtechniek van de goederentreinen verbeteren.

Kwestie van geld en techniek

“Het is een technische opgave van hoe de krachten over de remmen verdeeld worden”, zegt Rausch die bij Deutsche Bahn-dochter DB Mobility Logistics verantwoordelijk is voor transport en logistiek. “Maar het is ook een kwestie van geld.”

Binnen 10 tot 15 jaar tijd moeten de Duitse goederentreinen dubbel zo lang worden.

De Duitse regering wil Deutsche Bahn meer laten meebetalen aan de ecotoeslag waaruit de Energiewende wordt bekostigd. Daar heeft Rausch kritiek op omdat de spoorwegen volgens hem ook al moeten opdraaien voor de kosten van geluidswallen en andere maatregelen om geluidsoverlast te beperken. Voor 2020 wil DB 60.000 goederenwagons uitrusten met ‘fluisterremmen’, waarmee de overlast met de helft moet afnemen. Dat doet volgens hem de onderhoudskosten flink stijgen.

Duitslandnieuws over goederenvervoer:

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: