
Lees de meest recente Duitslandnieuwsbrief
Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief
Update 30-07-2014 Kopies van Mobli (Mirage) en Instagram (Bolt) doen de ronde. Lees hier het actuele TechCrunch US artikel.
Hoe het begon:
Samen met Jorn van Dijk en Leonard van Driel startte Faber Taptalk, dat nog maar sinds april verkrijgbaar is in de App Store. De drie Nederlanders kwamen vanuit Rotterdam en Delft naar Berlijn om daar te midden van de start-up-scene hun ideeën uit te werken. Met inmiddels vier werknemers en een vrolijk rondrennende puppy bouwt Taptalk er hard aan zijn toekomst.
Authenticiteit staat voorop
Ongecompliceerd je vrienden updaten met foto’s, dat is wat Taptalk is. Een ‘simpele’ app waarin je door middel van één druk op de knop een foto of video verstuurt. Geen filters, geen groepen, geen previews. Gewoon één op één met je vrienden en familie om hen een kijkje te geven in je dagelijkse leven.
Faber: “De reden dat wij dit doen is dat we willen dat mensen op een authentieke manier contact met elkaar hebben, maar wel zonder beperking van tijd en ruimte. We hebben geprobeerd om alle technologie weg te strippen. Je kiest de persoon, legt een foto vast en verstuurt het allemaal in één handeling. Dat maakt het gewoon heel makkelijk om iets te sturen en de snelheid maakt het persoonlijk. En het mooie van taptalk is, is dat je bericht meteen weer weg is. Het laat geen sporen na.”
Vergelijkbaar met Snapchat?
Een link naar Snapchat lijkt snel gelegd, maar toch zijn er wel degelijk verschillen, zo licht Faber toe. “De parallel lijkt makkelijk gelegd maar wij zijn met iets heel anders bezig dan Snapchat. Wij zijn altijd bezig geweest met persoonlijk contact.”
“Bij Snapchat maak je een foto en die deel je met heel veel mensen. Dit hoeft niet per se, maar het is altijd mogelijk. Als ontvanger weet je nooit of het naar meerdere mensen is verstuurd of alleen naar jou.”
“Bovendien is Snapchat een soort editorial flow. Je maakt een foto, maakt hem opnieuw en bewerkt hem. Bij Taptalk open je een kanaal, je begint met opnemen en whatever er gebeurt komt bij die andere persoon terecht. Het leidt tot iets authentieks.”
Silicon Valley in zicht
Hun kantoor mag dan wel in de start-up-stad Berlijn zitten, Silicon Valley is zeker geen onbekend terrein voor deze Nederlandse mannen. “Silicon Valley is voor ons fantastisch omdat daar heel veel gebeurt. We zijn er ontzettend goed binnengekomen en hebben met heel veel mensen gesproken.”
This app just secured homepage real estate on my phone. https://t.co/dxn6DeWrkJ
— ashton kutcher (@aplusk) July 14, 2014
Faber sprak onder anderen met topman Jack Dorsey, oprichter van Twitter. “Het was een casual meeting maar het was heel interessant om met hem over producten te praten. Hij heeft natuurlijk al heel wat gezien, hij is niet de minste.” Op de vraag hoe zo’n gesprek dan verloopt, reageert Faber heel nuchter: “Niet anders dan dat wij met elkaar praten. Over het product en over de toekomst.”
Investeringen
Na wat kleinere investeringen van onder meer Earlybird VC uit Berlijn heeft Taptalk onlangs wat geld opgehaald bij SV Angel. Deze link naar Silicon Valley gaat nu voor de volgende stap zorgen. Om de app echt te kunnen opschalen moeten er flinke bedragen vrijkomen voor een technische infrastructuur. Een gemiddelde developer in de Valley kost rond de 150 duizend dollar per jaar.
Berlijn niet gehinderd door ’tornado’ Silicon Valley
Ook al is Silicon Valley de place to be als app-ontwikkelaar dan nog ziet Faber hun start in Berlijn als een groot voordeel: “In Silicon Valley is de space waarin je zit heel hot. Dat is een groot risico, er zijn al zo veel mensen die hetzelfde doen. Onze strategie is juist dat we daar niet zitten. Er gebeurt daar zo veel, er is zo veel kennis en ervaring, daar zijn we in Berlijn niet door gehinderd. Het is een voordeel om niet altijd in die tornado van Silicon Valley te zitten.”
Ondanks de voordelen van Berlijn lijkt een verhuizing naar Silicon Valley dichtbij. “Ik ging er eerst heen voor twee weken maar ik bleef een maand, en volgende week ga ik er weer heen.”
Valley-achtige investeerders
Faber wil nog niet laten weten wie de toekomstige investeerder zal zijn, maar duidelijk is dat het een Valley-achtige investeerder is. “De deal is nog niet klaar, maar het gaat ook niet meer stranden.”
Lees hier fragmenten uit het interview:Wat is de filosofie achter jullie product?
We willen met dit product alles samenvatten wat met telefoons mogelijk is. We willen eigenlijk van een toetsenbord naar slechts één knop, naar één ding waar alles mee kan.
Hoeveel mensen maken nu gebruik van Taptalk?
We geven geen data weg in verband met investeringen. Maar ik kan wel zeggen dat we best veel aandacht krijgen van Silicon Valley en dat het een succes is.
Hoe weet je nu al dat het een succes is?
Sommige producten moeten het hebben van heel grootschalige netwerkprojecten. Ons product moet juist werken in een heel klein groepje. We hoeven niet per se een hele regio of stad te hebben maar je kunt bij ons al zien of de app werkt als tien mensen het gebruiken.
Heeft de Tweet van Ashton Kutcher nog veel betekend voor het aantal downloads?
Jazeker, dat merk je wel. Maar het is ook weer niet zo dat je het van zijn tweet moet hebben. Dat hij zegt dat onze app een plek op zijn homescreen heeft veroverd is wel het grootste compliment dat we kunnen krijgen. Dat is waar je het voor doet in deze fase.
Waarin zit de uitdaging bij het ontwikkelen van de app?
Het gaat om het verbinden van technologische mogelijkheden met mensen en menselijk gedrag. Ik spreek met heel veel mensen die honderden miljoenen gebruikers hebben, zoals Whatsapp. Maar voor geen van die bedrijven gaat het om de technische uitdaging, ook al is het heel ingewikkeld om een app voor miljarden mensen draaiende te houden. Het zit hem in de sociale, psychologische uitdaging en die is hetzelfde voor al die bedrijven.
Wat doen jullie anders dan de grote sociale media?
Op Facebook bouwen mensen aan hun profiel. Je laat zien dat alles fantastisch is. Je zet het erop en het wordt geconsumeerd, maar je verliest het contact met mensen. Dat is ook zo met Instagram: je maakt foto’s mooier dan het is en laat zien hoe geweldig alles is. Maar juist degene die het ziet voelt zich er slechter door. Die persoon denkt: waarom heb ík geen kinderen? Waarom drink ík nu geen lekkere cappuccino? De reden dat wij dit groot willen maken, is dat we mensen authentiek contact willen bieden.
Hoe belangrijk zijn technologische ontwikkelingen zoals spraaktechnologie voor jullie?
We willen dingen eigenlijk heel low-tech oplossen en het hele smart proberen te skippen. We zijn bezig met het weghalen van fricties zoals het moeten opstarten van de app. Het liefst geven we mensen een telefoon waarbij je meteen een tap kan versturen zonder de app eerst op te starten. Wij zijn heel erg bezig met menselijke triggers en willen interacties heel low-friction maken.
De Financial Times bracht naar buiten dat Facebook jullie idee gejat zou hebben, klopt dat?
Facebook heeft Facebook Slingshot geïntroduceerd, dat dezelfde elementen bevat als onze app. Maar dat kan me eigenlijk niet zo veel schelen. Toen ik het hoorde dacht ik gelijk: dat past helemaal niet bij Facebook. Het heeft niet de brand om dat te doen. Wat ze doen lijkt veel meer op Snapchat dan op wat wij doen. Ik ben wel nieuwsgierig maar het is niet iets dat ons nu beïnvloedt. We gaan zelf ook niet kijken wat Facebook doet en ons daardoor laten leiden.
- Duitse mediamagnaat koopt veilige Whatsapp Hoccer voor 50 miljoen euro »
- Hoe Duitsland Zuckerbergs Whatsapp-koop ziet: “Ich kauf dich einfach” »
- Berlijnse start-up 6Wunderkinder haalt Apple-investeerder binnen »Onlangs verschenen artikelen over Taptalk:
- Using Taptalk for messaging
- Shanemac over Taptalk
Met medewerking van Duitslandnieuws co-founder @DerkMarseille