
Zowel Lufthansa als Air France-KLM kwam afgelopen maand met een winstwaarschuwing. De brutowinsten vielen bij beide maatschappijen tegen. Het Duitse Lufthansa, een van ’s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen, wil zijn toekomst veiligstellen. Lufthansa-bestuursvoorzitter Carsten Spohr presenteerde afgelopen woensdag zijn ‘masterplan’.
Partners zoeken
Om tot snelle verbetering te komen zal Lufthansa zich in de komende periode uitbreiden via nauwere samenwerking met partners. Zowel bij korte- als lange-afstandsvluchten zal Lufthansa zich meer gaan richten op het goedkopere segment. Deze vluchten zullen met name door partners uitgevoerd worden.
Concurreren met Ryanair en easyJet
Budgetdochter Germanwings wordt uitgebreid om de concurrentie met Ryanair en easyJet aan te gaan. Al in het voorjaar van 2015 zal prijsvechter Germanwings extra Europese bestemmingen aandoen.
Goedkope langeafstandsvluchten moeten vanaf de winter van 2015 beschikbaar zijn. Of Lufthansa dit alleen gaat doen of in samenwerking met een partner moet nog besloten worden. Over een nauwere samenwerking met Turkish Airlines wordt gesproken.
Zelfde strategie KLM
Een KLM-woordvoerder laat Duitslandnieuws weten dat KLM het vooralsnog houdt bij de goedkope vluchten die via Transavia aangeboden worden en de 99 euro-citytrips.
Luchtvaartnieuws.nl meldt echter dat Air France-KLM eenzelfde soort plannen als Lufthansa heeft. Zo zouden er vergevorderde onderhandelingen zijn met prijsvechter Wizz Air omdat budgetdochter Transavia te kleinschalig zou zijn om de concurrentie met Ryanair en easyJet aan te gaan. KLM wil hier niet op ingaan.
Ceo Alexandre de Juniac meldde afgelopen maand wel dat Air France-KLM meer kostenbesparing en efficiency nastreeft. Nieuwe maatregelen zullen binnenkort gepresenteerd worden.