Ga naar inhoud

Vaatwasser, oven en wasmachine bedienen via de mobiel. Duitse producenten denken dat de tijd rijp is

Duitse producenten van elektronische consumentenproducten staan aan de vooravond van vele presentaties van 'connected devices.' Als onderdeel van de 'Internet of things' trend worden binnenkort wi-fi vaatwassers en ovens aan het publiek voorgesteld. Op de IFA 2014 wordt het grote publiek lekker gemaakt en vervolgen liggen de producten binnen een jaar in de winkels

Alle apparaten verbonden met het internet via wi-fi. Producten van wasmachines, vaatwassers, koelkasten en ovens die opeens software gaan aanbieden. Grote veranderingen komen eraan en de Duitse merken als Bosch, AEG, Siemens, Miele en Bauknecht willen voorop lopen. Traditioneel is de consumenten elektronicabeurs IFA in Berlijn hét platform voor de laatste technische snufjes. En enkele producten zijn nu vrijgegeven.

Connected vaatwasser en oven

Vlak voor dat je naar huis gaat alvast de oven aanzetten. Volgens Siemens is daar behoefte aan. Vervolgens je vaatwasser inschakelen op het moment dat Siemens denkt dat het beste moment daarvoor is aangebroken. Om tenslotte alvast het boodschappenlijstje (met tabletblokes voor in de vaatwasser) als ‘push-notification’ op je tablet binnen te krijgen. Met het trendrapport ‘Future Living’ is vorig jaar de toon gezet. De nieuwe serie van iQ700-apparaten zal in de winkel consumenten die niet meer zonder wi-fi kunnen over de streep moeten trekken.

Bosch

Alle Duitse producten zijn op zoek naar een mogelijkheid over klassieke, stoffige apparaten directe toegang te krijgen tot het huishoudboekje en zijn bijbehorende bestellingen. Zo is Bosch van plan speciale software te schrijven die op alle merken aan te sluiten is. Dat betekent dat de data van het gebruik van andere merken via zo’n app bij hen terecht komt. Via conferenties wil Bosch zijn Connected Home concept slijten aan de techblogs en die werken daar graag aan mee. Overigens wordt hierbij ook een flink deel van het marketingbudget ingezet. Niet alle content is even kritisch en soms zelfs direct gefinancierd zonder onafhankelijke toets door de journalisten zelf. Want zitten de consumenten er wel op te wachten?

Duitse markt

Duitsers zijn namelijk uiterst huiverig voor het ‘Internet of Things’ concept. Privcay is nog steeds een heikel thema en de recente NSA-affaire maakt veel consumenten extra argwanend. Niet alleen tegenover buitenlandse firma’s. Ook de Duitse bedrijven met data-opslag in eigen land moeten voorzichtig manoeuvreren. De actieve hacker-community heeft een grote invloed en zij maken het Duitse publiek ervan bewust dat de apparaten die we in onze zak meedragen veel meer weten van ons dan we kunnen vermoeden. De controle terugwinnen op de gekochte producten is een hoofdthema in Duitse media.

IFA 2014

De persconferentie voor de IFA2014 met een presentatie over het Internet of Things thema. Hier het trendrapport van dit jaar van onderzoeksinstituut Forrester.

Links naar meer relevante artikelen op Duitslandnieuws.nl

Follow @dld_nieuws

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:
Avatar fotoDerk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.