
Alle apparaten verbonden met het internet via wi-fi. Producten van wasmachines, vaatwassers, koelkasten en ovens die opeens software gaan aanbieden. Grote veranderingen komen eraan en de Duitse merken als Bosch, AEG, Siemens, Miele en Bauknecht willen voorop lopen. Traditioneel is de consumenten elektronicabeurs IFA in Berlijn hét platform voor de laatste technische snufjes. En enkele producten zijn nu vrijgegeven.
Connected vaatwasser en oven
Vlak voor dat je naar huis gaat alvast de oven aanzetten. Volgens Siemens is daar behoefte aan. Vervolgens je vaatwasser inschakelen op het moment dat Siemens denkt dat het beste moment daarvoor is aangebroken. Om tenslotte alvast het boodschappenlijstje (met tabletblokes voor in de vaatwasser) als ‘push-notification’ op je tablet binnen te krijgen. Met het trendrapport ‘Future Living’ is vorig jaar de toon gezet. De nieuwe serie van iQ700-apparaten zal in de winkel consumenten die niet meer zonder wi-fi kunnen over de streep moeten trekken.
Bosch
Alle Duitse producten zijn op zoek naar een mogelijkheid over klassieke, stoffige apparaten directe toegang te krijgen tot het huishoudboekje en zijn bijbehorende bestellingen. Zo is Bosch van plan speciale software te schrijven die op alle merken aan te sluiten is. Dat betekent dat de data van het gebruik van andere merken via zo’n app bij hen terecht komt. Via conferenties wil Bosch zijn Connected Home concept slijten aan de techblogs en die werken daar graag aan mee. Overigens wordt hierbij ook een flink deel van het marketingbudget ingezet. Niet alle content is even kritisch en soms zelfs direct gefinancierd zonder onafhankelijke toets door de journalisten zelf. Want zitten de consumenten er wel op te wachten?
Duitse markt
Duitsers zijn namelijk uiterst huiverig voor het ‘Internet of Things’ concept. Privcay is nog steeds een heikel thema en de recente NSA-affaire maakt veel consumenten extra argwanend. Niet alleen tegenover buitenlandse firma’s. Ook de Duitse bedrijven met data-opslag in eigen land moeten voorzichtig manoeuvreren. De actieve hacker-community heeft een grote invloed en zij maken het Duitse publiek ervan bewust dat de apparaten die we in onze zak meedragen veel meer weten van ons dan we kunnen vermoeden. De controle terugwinnen op de gekochte producten is een hoofdthema in Duitse media.
IFA 2014
De persconferentie voor de IFA2014 met een presentatie over het Internet of Things thema. Hier het trendrapport van dit jaar van onderzoeksinstituut Forrester.
Links naar meer relevante artikelen op Duitslandnieuws.nl
- Duitsers dromen van een open keuken.
- 20% procent van de Duitsers durft niet online te bankieren.
- Duitsland moet als ict-land flinke inhaalslag maken »
- Krantenkiosk: Duitsland is een digitaal ontwikkelingsland »
- Hamburgse start-up haalt in tien uur 1,5 miljoen op voor ‘privé-cloud’ »
- Nederlandse ziekenhuizen laten Siemens digitaal patiëntendossier maken »
- Duitsers boos na verhuizing softwaredivisie Wincor Nixdorf naar Utrecht »