
Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief
In de praktijk
Het voorstel van het Duitse kabinet ziet er voor Nederlanders zo uit: voor het gebruik van de Duitse wegen zal vanaf 1 januari 2016 gemiddeld 88 euro worden gerekend. In de individuele gevallen hangt het er vanaf hoe vaak u in Duitsland bent en hoe milieuvriendelijk uw auto rijdt. Administratieve rompslomp komt er sowieso bij. De vignetten moeten via internet worden besteld of zijn beschikbaar bij tankstations. Koopt u geen vignet dan is een boete te verwachten.
Geen uitgemaakte zaak
Overigens is de invoering van de Duitse tol nog lang geen uitgemaakte zaak. Coalitiepartner SPD is niet blij met de uitbreiding van de tol naar alle wegen. Oorspronkelijk zouden alleen de snelwegen extra worden belast voor buitenlanders. Het is de SPD er veel aangelegen de coalitiepartner bij de les te houden. De partij is bang dat ook Duitsers alsnog extra moeten betalen.
Juridisch uitzoekwerk
Dat het Ministerie van Verkeer nu beweert dat het tol-voorstel juridisch waterdicht is, mag worden betwijfeld. Zowel Oostenrijk als Nederland hebben aangekondigd dat eerst eens voor een Europese rechter te willen toetsen. De lijn die het Duitse kabinet voorstaat is dat de nieuwe bijdrage die voor iedereen geldt (een zogeheten infrastructuur-bijdrage) compleet los staat van de verlaging van de Duitse KFZ-belasting.
Dobrindt
Na afloop van de persconferentie deed minister Dobrindt van Verkeer (CSU) zijn uiterste best de sympathie van de buurlanden te winnen. “Ik hoop dat iedereen nog steeds met plezier naar ons land komt. Wij hebben dit geld nodig voor onze kapotte wegen en straten.” Volgende week vindt een ontmoeting met Nederland plaats. Wanneer exact is nog niet bekend.
+++++++++++++De persconferentie is nu ten einde.++++++++++++++++++
Gemiddelde extra kosten per automobilist voor gebruik Duitse snelwegen gaat 88 euro zijn. #pkwmaut #dobrindt
— Derk Marseille (@derkmarseille) July 7, 2014
Komende weken volgt een ontmoeting met Nederland. Heeft al overleg plaats gehad. Zullen bezwaren wegnemen. #pkwmaut #dobrindt
— Derk Marseille (@derkmarseille) July 7, 2014
Op punt van discriminatie niet-Duitsers: tol en Duitse autobelasting zijn niet strijdig. Infrastructuurbijdrage is voor iedereen. #pkwmaut
— Derk Marseille (@derkmarseille) July 7, 2014
Minister Dobrindt: wij -niet de EU- gaat over onze KFZ-belasting (autobelasting). Dus gaan we Duitsers zó compenseren. #pkwmaut #tol
— Derk Marseille (@derkmarseille) July 7, 2014
Vignetten voor Duitse tol zullen per internet beschikbaar zijn of bij tankstations te koop. #pkwmaut Live persconferentie vanuit Berlijn
— Derk Marseille (@derkmarseille) July 7, 2014
Plan voor tol op Duitse wegen binnen half uur gepresenteerd. pic.twitter.com/u90BhmpcnI
— Derk Marseille (@derkmarseille) July 7, 2014
Minister Dobrindt van Verkeer vertrekt direct na perspresentatie naar cie Verkeer in Bundestag om plan te bespreken. SPD not happy. #pkwmaut
— Derk Marseille (@derkmarseille) July 7, 2014
++++++++++++++We gaan beginnen.++++++++++++
12.55
++++++++++We volgen de persconferentie op de voet. Wachten is op minister Dobrindt.+++++++++++
+++++11.50+++++++
CSU-voorzitter Horst Seehofer belooft de deelstaten een deel van de inkomsten.
+++++ 08.22++++++
Twee aparte wetten om passend te maken binnen EU-regels. Schrijft DerSpiegel.
06 juli 2014
De Nederlandse Minister Schulz laat in Focus weten de mogelijkheden te onderzoeken om Duitse tolplan tegen te houden.
05 juli 2014
Minister Dobrindt presenteert enkele details van zijn voorstel. Zoals het bepalen van de hoogte van de Maut op basis van de eco-vriendelijkheid van auto’s. Ook wordt niet alleen het gebruik van snelwegen beprijsd, maar het gebruik van alle wegen.
Minister Dobrindt tovert concept-voorstel PKW-maut tevoorschijn
04 juli 2014
Bundeskanzlerin Merkel laat uitlekken dat op basis van het advies van Kallas het concept-voorstel beter over de zomer heen getild kan worden. De Duitse bundestag vergadert tot en met 11 juli
28 juni 2014
Eurocommissaris Kallas schrijft ingezonden stuk in Frankfurter Allgemeine Zeitung: “PKW-maut discrimineert niet-Duitse gebruikers. Een regeling via de aftrek van Duitse motorrijtuigenbelasting is tegen Europese wetgeving.”
September 2013
Ondertekening coalitieverdrag 2013, pagina 29. In Duitslands toekomst investeren: Infrastructuur.
“Voor de extra gelden voor het onderhoud en uitbouw van onze Snelwegen zullen wij een gepast bedrag vragen van niet-Duitse gebruikers. Dit gebeurt door middel van een vignet, waarbij twee voorwaarden maatgevend zijn. Te weten: Duitse automobilisten mogen niet meer betalen dan nu en het moet passen binnen EU-wetgeving.”
Lees de meest recente Duitslandnieuwsbrief
Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief