Spoorwegbedrijf HKX werd in 2009 opgericht en was bedoeld om op prijs te concurreren met Deutsche Bahn. Sinds 2012 reed HKX drie slagen per dag tussen Hamburg en Keulen, schrijft OV Magazine.
Langeafstandsbussen
De onverwacht hoge onderhoudskosten lagen echter als een molensteen om de nek van HKX. De toenemende concurrentie van de langeafstandsbussen en vliegverkeer deed de rest. Eergisteren kondigde topvrouw Eva Kreienkamp haar vertrek aan. HKX zal zich voortaan gaan focussen op stoptreinen.
Tussen Hamburg en Keulen rijden straks geen intercitytreinen meer van HKX.
Ook Deutsche Bahn heeft last van de concurrentie van de langeafstandsbussen. 44% van de buspassagiers is een ex-treinklant die vanwege de gunstiger prijzen de bus nu verkiest, aldus DB-topman Homburg, die toegeeft de langeafstandsbus danig te hebben onderschat. DB wil daarom meer inzetten op de bus, zoals de recent geopende lijn Düsseldorf-Eindhoven-Antwerpen, maar een kernactiviteit zal het nooit worden.
Zelfmoord
In plaats van op prijs te concurreren – wat volgens Homburg ‘zelfmoord uit angst voor de dood’ zou zijn – wil DB nu tickets gaan aanbieden via andere kanalen, zoals supermarkten en klanten meer gaan wijzen op goedkopere, maar langzamere verbindingen.
Duitslandnieuws over openbaar vervoer
- Flinke order voor VDL: kwart Berlijnse bussen komen straks uit Nederland »
- Berlijn wil e-bus die net zo oplaadt als een elektrische tandenborstel »
- Deutsche Bahn opent busverbinding tussen Eindhoven, Antwerpen en Düsseldorf »
- Hengelo krijgt weer een stoptreinverbinding met Duitsland »
- Maurits Wever: ‘Gun de Grensland Express een tweede kans’ »