
Een van de hoofdredenen dat het Berlijnse vliegveld BER maar niet af komt, is het falende brandveiligheidssysteem. Doordat het systeem te ingewikkeld is opgezet kan het bij brand de rook niet afzuigen. De man die verantwoordelijk was voor die fout werd in mei ontslagen. Nu blijkt ook nog eens dat Alfredo di Mauro helemaal geen ingenieur was, zoals iedereen dacht. Hij gaf gisteren toe dat hij ‘slechts’ bouwtekeningen maakte, meldt persbureau dpa.
Bevoordeeld
Bovendien lijkt de vroegere chefplanner er van geprofiteerd te hebben dat hij jarenlang de baas was bij een ingenieursbureau, dat bij de planningen van het brandveiligheidssysteem een belangrijke rol speelde voor Di Mauro de baan bij BER kreeg.
Grote delen van het vliegveld liggen sinds 2012 al klaar voor gebruik.
Di Mauro werd in mei dit jaar – voor deze feiten naar buiten kwamen – ontslagen omdat hij volgens BER-topman Hartmut Mehdorn het systeem maar niet aan de praat kreeg. Al sinds 2012 geldt het falen van dit systeem als de hoofdoorzaak van de uitgestelde opening van het vliegveld.
Vertrouwensbreuk
Een woordvoerder van het vliegveld bracht dinsdag naar buiten dat de gevonden documenten uit de afvalcontainer uit een planningsbureau afkomstig zijn. Hij spreekt van een ‘eclatante schending van de contractuele plichten en een vertrouwensbreuk’. Vliegveld BER heeft aangifte gedaan bij de politie.
De ordners werden maandag op straat ontdekt in de Oost-Berlijnse wijk Lichtenberg. De afvalcontainer stond niet ver weg van de plek waar vroeger een architectenbureau was gehuisvest, dat ook voor het vliegveld gewerkt heeft. In de documenten stonden gedetailleerde specificaties over liften en krachtstroominstallaties tot aan schetsen van de terminals.
Duitslandnieuws over Duitse megaprojecten
- 5 Punten bij megaprojecten waar Zwitsers pünktlicher zijn dan Duitsers »
- 7 Redenen waarom Berlijn het nieuwe vliegveld maar niet af krijgt »
- Miljoenenexplosie concertgebouw Hamburg: justitie begint onderzoek »
- Krantenartikelen over het Berlijnse faalvliegveld BER »
- Duitsland stak decennialang geld in megalomane projecten in plaats van onderhoud infrastructuur »