Ga naar inhoud

Zelfs in autoland Duitsland wint de fiets terrein

Duitsers in grote steden kopen steeds minder vaak een auto. Ongeveer 30% van alle huishoudens geeft inmiddels de voorkeur aan de fiets, elf jaar geleden was dat nog 22%. Alleen op het platteland blijft de auto onverminderd belangrijk. Maar liefst 96% van de huishoudens heeft er één, blijkt uit onderzoek van het Statistisches Bundesamt.

Slecht nieuws voor de Duitse autofabrikanten; inwoners van grote steden hechten steeds minder waarde aan het bezit van een eigen auto. In plaats daarvan pakken ze vaker de fiets.

Voorkeur voor fietsen groeit

Het Duitse bureau voor de statistiek bezit rond 30% van de huishoudens in steden met meer dan een half miljoen inwoners geen eigen auto of motor. Elf jaar geleden was dat nog 22%. Daarmee is de voorkeur voor fietsen dubbel zo hoog in vergelijking met het algemene Duitse gemiddelde (15%).

Al langer zien Duitse onderzoekers dat vooral jongeren het bezitten van een eigen auto steeds minder belangrijk vinden. De gemiddelde leeftijd van mensen die een nieuwe auto kopen blijft maar stijgen. Bij jongeren gelden inmiddels mobiele telefoons of tablets als statussymbolen. Ook oudere generaties hechten inmiddels meer aan een glanzende keuken, dan aan een blitse bolide.

Tussen de auto’s in Berlijn duiken steeds meer fietsen op.

Internetconcern Google schaarde de auto vorige week nog onder de ‘uitstervende soorten’. Het bedrijf bouwt aan een autonoom rijdende auto. Volgens Google bezitten mensen in de toekomst steeds minder vaak een auto, maar betalen ze liever alleen nog voor het gebruik er van.

Minder auto’s, meer carsharing

Autofabrikanten worden door deze ‘stadse trend’ gedwongen om iets te ondernemen. Ze zetten daarom alle kaarten op carsharing om klanten aan hun merk te blijven binden. Het Fraunhoferinstituut verwacht dat in 2050 in Duitsland nog half zo veel auto’s rondrijden in vergelijking met nu. Daar tegenover verwacht het instituut steeds meer carsharingklanten.

Auto blijft belangrijk op platteland

De auto blijft buiten de grote stad wel belangrijk. In plattelandsgemeenten blijft de auto geliefd, slechts 4% van de huishoudens doet het zonder.

Op het Duitse platteland blijft de auto wel belangrijk.

Daarom ziet de auto-industrie de toekomst niet zo somber in. De auto blijft ondanks de groeiende liefde voor fietsen en deelauto’s ‘een hele gave applicatie’ voor de individuele mobiliteit, stelde onlangs een manager tegenover Die Welt.

Duitslandnieuws over de auto-industrie

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: