
China is de grootste proeftuin voor elektrische auto’s ter wereld. Hoewel er in het reusachtige land nog nauwelijks laadstations zijn, willen Duitse autofabrikanten er de elektrische revolutie ontketenen. Iets wat in eigen land nog maar moeizaam van de grond komt.
Kip of ei
“We willen de discussie over de kip en het ei afsluiten”, zegt Hubertus Troska in Handelsblatt. Met de nieuwe elektro-auto Denza en individueel aangepaste oplaadmogelijkheden wil de Daimler-topman in China een antwoord op de prangende vraag geven wat er nu eerst komen moet: elektrische auto’s die de consument overtuigen of een goede infrastructuur met laadstations. Eerder deze maand presenteerde Daimler met veel poeha de vijfzitter Denza op de autobeurs van Peking. De auto maakt indruk met zijn actieradius van 300 kilometer.
Daimler-ceo Dieter Zetsche wil China overtuigen van elektrisch rijden.
Eigenlijk wilde Volkswagen de show van Daimler stelen. Zo verkondigde VW-topman Martin Winterkorn dat de Wolfburgse fabrikant het ‘grootste elektro-offensief in de geschiedenis van de Chinese auto-industrie’ te willen ontketenen. De grootste auto-fabrikant van Europa introduceerde geen nieuwe model, maar wil bestaande VW’s uitrusten met elektrische of hybride motors. Ze komen alleen minder ver dan de Denza van Daimler.
Goedkoper dan verwacht
In het gevecht van de Duitse autofabrikanten om de elektrische toekomst van China kwam Daimler-topman Troska met een nieuwe troef op de proppen. De Denza zou slechts 42.800 euro kosten, veel minder dan experts verwacht hadden. Met overheidssubsidie zou de Chinese klant nog maar 30.000 euro hoeven te betalen. En hij kan er eerder mee de weg op. Chinezen die een benzine- of dieselauto willen kopen moeten vaak maanden of soms zelfs jaren wachten voordat hun auto wordt toegelaten op de weg.
Volkswagen tekende dit voorjaar een overeenkomst met China.
De branche van elektrische auto’s wordt heen en weer geslingerd tussen euforie en ontnuchtering. De ideeën reiken tot voorbij de horizon, de resultaten maken de fabrikanten minder vrolijk. Het jaar 2014 zal nog niet de definitieve doorbraak voor elektrisch rijden betekenen. Maar de nieuwe regering in Beijing brengt wel vaart in de elektromarkt. “De nevel trekt op”, zegt Arno Röhringer, directeur van het samenwerkingsbedrijf tussen Daimler en de Chinese fabrikant BYD (Build Your Dreams) tegen Handelsblatt. Ze staken 300 miljoen euro in de ontwikkeling van Denza. “De signalen zijn positief”, zegt Röhringer. “De markt komt op gang.”
Mix van problemen
Voordat China werkelijk een voorloper van de elektro-mobiliteit kan worden, moeten wel bureaucratische hordes en lokaal protectionisme overwonnen worden. “Het gaat in China niet zo makkelijk als in andere landen”, weet BMW-manager Ian Robertson.
“Het is een mix van verschillende problemen”, zegt Ferdinand Dudenhöffer van het Center Automotive Research (CAR) aan de universiteit Duisburg-Essen. Volgens hem moet de oplossing worden gezocht in subsidies, lage belastingen en de duurder wordende brandstoffen. “Als het prijsverschil tussen een gewone en een elektrische auto kleiner worden, dan worden de kansen groter.”
5 miljoen auto’s in 2020
Toch heeft China een dekkend netwerk van laadstations nodig, zegt Julian Schwabe, analist bij China Greentech Initiative uit Beijing. “Het doel om in 2020 5 miljoen elektro-auto’s te hebben rondrijden in China is ambitieus. Maar een echte strategie daarvoor ontbreekt nog in China.”
Daarom duiken tot nog toe elektrische auto’s vooral op als taxi’s, bij carsharing- en autoverhuurbedrijven, pakettendiensten en de stadsreiniging. “Eigenlijk overal waar je kunt plannen hoeveel de auto precies wordt ingezet. Want hoe meer hij rijdt, hoe sneller je de aanschafprijs terugverdient.”
Steden als Beijing gaan steeds meer gebukt onder smogvorming.
China’s miljoenensteden gaan steeds meer gebukt onder een dikke smoglaag. Het maakt dat de overheid haast moet maken met het terugdringen van CO2. Maar enkel inzetten op elektrische auto’s is niet de oplossing, want de stroom wordt voor twee derde opgewekt door vervuilende kolencentrales. “Wanneer China echt schoner wil worden, moet het ook inzetten op zonne- en windenergie en een ‘intelligent stroomnet’ aanleggen”, zegt Schwabe.
China van levensbelang
Voor Duitse fabrikanten is China van levensbelang. Analisten van Ernst & Young berekenden vorige maand dat de meeste autofabrikanten voor ongeveer een derde afhankelijk zijn van China. Bovendien kopen Chinese consumenten veel liever een Duitse auto dan bijvoorbeeld een Japanse Toyota. Een en ander heeft te maken met de spanningen tussen beide landen.
Duitslandnieuws over elektro-auto’s
- Tilburgse Tesla trekt veel bekijks op de Hannover Messe »
- Duitse autofabrikanten en energieleveranciers zien nog geen brood in elektrische auto »
- Krantenkiosk: BMW boert goed met elektrische auto »