
Volgens de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) wordt elk jaar ongeveer 20% van de zee- en landcontainers leeg vervoerd. De kosten daarvan zijn met 25 miljard euro per jaar enorm. Met de ‘4Fold’-container van HCI kan de omvang van een container met een vierde worden teruggebracht. Op die manier kunnen dus vier lege HCI-containers de plek innemen van een ouderwetse standaardcontainer. Naast voordelen voor de rederij heeft dit ook voor voordelen voor het milieu. Er hoeft immers minder vaak heen-en-weer te worden gevaren, wat de uitstoot van CO2 beperkt.
Forum
De prijs wordt woensdag uitgereikt tijdens het Wereldverkeersforum 2014 in Leipzig. Het forum wordt georganiseerd door de OESO en wordt jaarlijks gehouden om te praten over de toekomst van transport. De organisatie verwacht 1.000 deelnemers uit 80 landen.
Het is niet de eerste keer dat HCI in het centrum van de belangstelling staat. HCI werd in 2008 opgericht door vier studenten van de TU Delft. Zij zijn sindsdien bezig met het vervolmaken van hun versie van een 40-voets standaardcontainer (ongeveer 12 meter lang, 2,4 breed en 2,5 hoog).
Moeilijk waterdicht te maken
In het begin was dit niet altijd makkelijk, maar gaandeweg verliep het steeds beter. Bestuursvoorzitter Simon Bosschieter van HCI vertelde eerder dit jaar tegenover de Volkskrant dat het waterdicht maken van de containers een van de moeilijkste opgaven was. Alle problemen werden echter opgelost, en inmiddels staat er een model dat ISO-getest is en klaar is voor verkoop.
HCI krijgt daarbij hulp van Caru, de grootste verhuurder en verkoper van containers in Europa, en tevens houder van 5% van de aandelen. Volgens Bosschieter zijn containers ongeveer twee keer zo duur dan een gewone container. Toch loont het volgens HCI om in ieder geval een deel van de traditionele containers in te wisselen voor een opvouwbare variant.
Concurrentie
De concurrentie staat overigens ook niet stil. Cargoshell, een ander Nederlands bedrijf, is bezig met zijn eigen opvouwbare container, en in de VS wordt er gewerkt aan een opvouwbare 20-voets container.
Duitslandnieuws over goederenvervoer:
- Rotterdamse haven werkt nauwer samen met deelstaat Rijnland-Palts »
- Meer goederentreinen tussen Rotterdam en Beieren door extra vraag »
- Vertraging verlenging Duitse Betuwelijn dreigt door protest lokale actiecomités »
- Duitsland besteedt een derde budget voor onderhoud waterwegen aan Autobahn »
- Railvervoer krijgt last van aanleg Duits deel Betuwelijn »
- Rotterdamse haven ziet Duitse concurrent Wilhemshaven zwaar ondermaats presteren »