Notice: Undefined index: schema_def_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 507

Notice: Undefined index: schema_def_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 508

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 568

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 569
Flinke order voor VDL: kwart Berlijnse bussen komen straks uit Nederland - Duitslandnieuws
Ga naar inhoud

Flinke order voor VDL: kwart Berlijnse bussen komen straks uit Nederland

De Nederlandse bussenbouwer Van der Leegte (VDL) mag 236 stadsbussen leveren aan de stad Berlijn, een order van 61 miljoen euro. Het familiebedrijf uit Eindhoven mag de komende jaren 236 bussen leveren. De Brabanders wonnen de Europese aanbesteding omdat hun bus lichter, zuiniger en goedkoper in onderhoud is. Bovendien kan de VDL 'knielen'.

De Berlijnse maatschappij voor openbaar vervoer BVG kiest voor het moderniseren van de ‘bussenvloot’ voor het Nederlandse VDL. In de Duitse hoofdstad zijn ze vooral in hun sas met de ‘knielfunctie’ van de bus. Bij het instappen van de passagiers zakt het voertuig gelijkmatig ‘door de knieën’. En dat is een flinke verbetering ten opzichte van de huidige modellen die naar rechts kiepen. Iets waar vooral oudere passagiers over klaagden. Bovendien werd de stoeprand wel eens geraakt.

Maar de Nederlandse bus biedt meer dan een makkelijke instap, zegt een BVG-woordvoerder tegen de Berliner Morgenpost. “We hebben zeer op efficiëntie en milieuvriendelijkheid gelet.” Beide wensen kan het ‘Citea LLE-model‘ van het Brabantse familiebedrijf te vervullen.

Lichtgewicht

Nog een voordeel, de 12-meter lange bus is een lichtgewicht. Het vaartuig weegt slechts 9 ton en dat is een reductie van 3 ton ten opzichte van de huidige bussen van BVG. Het lage gewicht komt door het gebruik van glasvezel en polyurethaan, een kunststof die ook gebruikt wordt voor bijvoorbeeld het maken van pur en laarzen. De kunststoffen liggen in laagjes over elkaar en zijn gebruikt voor het dak en de bodemplaat. “Het dak is zo licht, dat kan ik met één hand optillen”, aldus de BVG-woordvoerder.

Een gele dubbeldekker rijdt door het centrum van Berlijn. De nieuwe VDL-bus is een stuk lichter.

Het lichte gewicht heeft nog meer voordelen, aldus de BVG. Hierdoor wordt de CO2-uitstoot verminderd met 20%, maar liefst 90% minder stikstofemissie, 60% minder slijtage van de banden wat weer gunstig is bij het reduceren van de fijnstofuitstoot. Maar het maakt de bus ook zuiniger. Hoe lichter het voertuig, hoe minder het verbruik van brandstof. Gemiddeld kan er 20% diesel bespaard worden. Dat is geen gering aandeel gelet op het feit dat BVG elk jaar 50 miljoen euro aan de pomp uitgeeft.

Ook in de inrichting zijn er nieuwe snufjes. Het multifunctionele middengedeelte is groter en daarmee het aantal zitplaatsen iets minder. Maar er kunnen nog altijd 70 passagiers mee. De reizigersvereniging Igeb is niet helemaal tevreden met de nieuwe bussen, zo zegt een woordvoerder in Morgenpost. “De ingang is aan de kleine kant. Daardoor krijg je bij het instappen filevorming.” Wel vindt hij de bekleding van de stoelen erg goed. “Daar kunnen ze bij de U-Bahn – de Duitse metro – iets van leren.”

Bus kost kwart miljoen

VDL levert 236 bussen in een periode van nu tot 2019. De eerste 40 zullen dit jaar al door Berlijn rijden. Volgend jaar komen er nog eens 70. Er reden al twee jaar lang testbussen rond van VDL in de Duitse hoofdstad. Die proef beviel, vertelt de BVG-woordvoerder. “Ze zijn opvallend onopvallend.” Daarmee bedoelt hij dat ze maar weinig in de garage te vinden zijn voor reparaties. Als alle VDL-bussen in Berlijn rondrijden, maken ze een kwart van de totale vloot uit.

De BVG wil in de toekomst ook hybridebussen overwegen, maar die zijn duidelijk duurder dan de nu bestelde bussen. Ook elektrische bussen – die komend jaar getest worden – zullen eerst slechts een klein deel van de vloot uitmaken. Daarbij komt dat batterijen de bussen flink zwaarder maken. “Daarom zijn deze VDL-bussen voorlopig de meest milieuvriendelijke optie voor ons.”

Een bus kost een kwart miljoen euro. VDL heeft dus een klus van 61 miljoen euro binnengesleept. De opdracht is flexibel vormgegeven. De busmaatschappij kan de bestelling naar boven en naar beneden bijstellen naar gelang de oude bussen nog kunnen rijden. Het Eindhovense VDL produceert de bussen in Heerenveen en het Belgische Roeselare.

Duitslandnieuws over openbaar vervoer

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: