Notice: Undefined index: schema_def_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 507

Notice: Undefined index: schema_def_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 508

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 568

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 569
Verpakkingsloze supermarkt haalt in weekend 65.000 euro startkapitaal op - Duitslandnieuws
Ga naar inhoud

Verpakkingsloze supermarkt haalt in weekend 65.000 euro startkapitaal op

Een kopje meel, een zakje suiker en een maatbekertje shampoo alstublieft. In Berlijn komt een supermarkt waar deze vragen normaal zijn. Via crowdfunding heeft de start-up 'Original Unverpackt' binnen binnen een paar dagen 65.000 euro ingezameld om het nieuwe concept uit te proberen. Nog deze zomer kan je met je bakje naar een supermarkt waar verpakkingen taboe zijn.

Via een crowdfunding-campagne hebben oprichters Sarah Wolf en Milena Glimbovski van de start-up ‘Original Unverpackt‘ binnen 24 uur 20.000 euro verzameld. “We zijn sprakeloos. We kunnen het niet niet bevatten.”, schrijven ze op Facebook. Het team heeft de kurken laten knallen, maar vertellen er meteen bij dat ze er hiermee nog niet zijn. “Integendeel, hiermee begint het. We hopen ons streefdoel van 45.000 euro snel te bereiken.” Die laatste uitspraak is rap verouderd. Een dag later tikt de teller al bijna de 65.000 euro aan, bijeengebracht door bijna 2.500 sympathisanten.

16 miljoen ton

Appels koop je tegenwoordig in een kartonnetje met plastic er omheen, sap zit in een pak, en noedels en reist in karton of plastic. Thuisgekomen prop je het in de koelkast die intussen zo vol raakt als een prullenbak, gevuld met spullen die voor het gekochte product zelf eigenlijk niet nodig zijn, zegt Glimbovski. “Zestien miljoen ton aan verpakkingen gooien we jaarlijks in Duitsland in de prullenbak.” Iets wat de oprichters niet konden verkroppen. Het bracht ze op het idee van een supermarkt zonder verpakkingen. 

 In plaats van recycling doen de dames aan ‘precycling’. Want verpakkingen die niet eens gemaakt worden, hoeven vervolgens ook niet hergebruikt te worden. Zo hopen ze een flinke berg afval uit de keten – van producent tot consument – te besparen.

Geen pak maar een silo

In een filmpje (Duits) leggen Wolf en Glimbovski hun idee uit. Meteen wordt het duidelijk dat je hier niet op de normale manier boodschappen kan doen. In plaats van eindeloze schappen, liggen producten in zogenaamde ‘bulk bins’, ofwel silo’s waar klanten zelf hun bakje onder kunnen houden om de juiste hoeveelheid voor zichzelf af te meten. 

Original Unverpackt – Der neue Supermarkt from Original Unverpackt on Vimeo.

Klanten kunnen eigen bakjes, potten en flessen meenemen om ze met producten als suiker, meel, melk, jam, vlees of shampoo te vullen. Maar er zijn ook herbruikbare bakjes in de winkel aanwezig. Wanneer verpakkingen niet nodig zijn, kan er bij de productie aardolie en water bespaard worden, zeggen Wolf en Glimbovski.

“We willen geen klein buurtsupertje openen, maar een gevulde supermarkt met goed uitgekozen producten waar je alles kunt krijgen wat je nodig hebt”, schrijven de bedenkers van het idee op hun website. Meer dan 600 producten willen ze in het assortiment opnemen. Veel daarvan moet uit de regio komen. Maar een pure biologische winkel hoeft het niet te worden. “Er komen ook conventionele producten voor ieders portemonnee, maar dan zonder overbodige verpakking.”

In de supermarkt kunnen klanten producten uit silo's halen.
In de supermarkt kunnen klanten producten uit silo’s halen.

Gemengde reacties

Inmiddels stromen de reacties binnen, van positief tot kritisch. “Super idee, mensen kopen straks bewuster omdat een bakje vullen langer duurt dan iets in je wagentje smijten”, zo luidt een commentaar op internet. Een ander is ook enthousiast omdat ze zich dagelijks ‘ergert aan komkommers die zijn ingepakt alsof er een condoom omheen zit. Ook raar dat paprika’s soms per stuk verpakt zijn.” Anderen zien praktische problemen. “Ik heb geen zin in het meeslepen van bakjes en op die manier duurt boodschappen een eeuwigheid.”

De kritiek ten spijt, het enthousiasme was groot genoeg om binnen een paar dagen ver over het streefbedrag van 20.000 euro en het wensbedrag van 45.000 euro te komen. Met de eerste 20.000 euro kunnen de oprichters een eerste supermarkt openen. Maar met al het extra geld kunnen ook extra’s zoals een kassabalie worden aangeschaft. Of een elektrisch vulapparaat voor vloeibare producten en flexibel meubilair voor speciale gelegenheden. 

Duitslandnieuws over supermarkten

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: