Ga naar inhoud

Rotterdamse haven werkt nauwer samen met deelstaat Rijnland-Palts

Havenbedrijf Rotterdam, de deelstaat Rijnland-Palts en de havenbedrijven Ludwigshafen/Rheinland-Pfalz ondertekenden donderdag een verklaring om beter samen te werken. Ook willen ze samen een vuist maken in de Duitse verkeerspolitiek, zo meldt Rotterdam. Ruim 15% van de uitvoer uit Rotterdam naar Duitsland heeft als bestemming Rijnland-Palts.

De nauwere samenwerking tussen de Rotterdamse haven de deelstaat Rijnland-Palts en de havenbedrijven Ludwigshafen/Rheinland-Pfalz moet de goederenstromen tussen de havens beter ontwikkelen, het gebruik van het meer duurzame LNG als brandstof stimuleren. Bovendien willen de partijen samen optrekken in de Duitse verkeerspolitiek.

17 miljoen ton

Tussen Rotterdam en Rijnland-Palts gaat jaarlijks 17 miljoen ton heen en weer, vooral per binnenschip. Dat is 15% van alle goederen tussen Rotterdam en Duitsland. Er zijn al acht terminals in de deelstaat aangesloten op InlandLinks, het Rotterdamse achterlandnetwerk voor containers.

Tussen Rotterdam en Rijnland-Palts gaat jaarlijks 17 miljoen ton heen en weer.

Het Havenbedrijf Rotterdam probeerde de afgelopen jaren om de vier Duitse deelstaten langs de Rijn meer met elkaar en met Rotterdam te verbinden. Zij delen belangen zoals verschuiving van lading naar spoor en binnenvaart en investeringen in infrastructuur. Een sterke band met de Rijncoridor geeft Rotterdam ook een steviger positie in de Duitse politiek.

Dubbel zo veel containers

De goederenverkeerscorridor tussen Rotterdam en Genua in Italië is één van de belangrijkste van Europa en loopt over en langs de Rijn, dwars door Rijnland-Palts. De Duitse delegatie informeerde zich tijdens het tweedaags bezoek aan Rotterdam over de toekomststrategie van de Rotterdamse haven en de gevolgen voor het goederenverkeer.

De komende 20 jaar verdubbelt het aantal containers.

“De containerstroom zal zich de komende 20 jaar ruim verdubbelen”, zegt Emile Hoogsteden directeur Containers, Breakbulk en Logistiek van het Havenbedrijf. “De logistieke afhandeling hiervan vereist efficiënte logistieke concepten en voldoende infrastructuur. Ons doel is om in 2035, zo’n 65% van de containers over spoor en binnenwater aan- en af te voeren. Nu is dat ongeveer 52%.” Hoogsteden wil de hinder door emissies, fijnstof en geluid verminderen. “Het stimuleren van het gebruik van de brandstof LNG in het goederenvervoer is een prioriteit.” 

Samenwerking logisch

De ondertekenaars van het samenwerkingsverdrag gaan regelmatig informatie en ervaringen uitwisselen om beter op de toenemende goederenstromen op de Europese noord-zuid verkeersassen in te kunnen spelen. “Alleen al de geografische situatie met Rotterdam aan de monding van de Rijn en Rijnland-Palts in het midden ervan, maakt een nauwere samenwerking logisch”, zegt verkeersminister Roger Lewentz (SPD) van de deelstaat. “Zeker vanwege de sterke belasting van het milieu in het dal van de midden-Rijn door geluid van het spoor zouden goederen wanneer ook maar enigszins mogelijk over de Rijn vervoerd moeten worden.”

De vaargeul van de Rijn tussen Mainz en St. Goar moet worden uitgediept.

Verkeersprojecten

Volgens Lewentz loopt deelstaat Rijnland-Palts vooruit op de ontwikkelingen door twee projecten in te dienen voor het nationale Duitse infrastructuurplan 2015: een alternatief goederenspoortracé met minder geluidsoverlast en een optimalisering van de vaargeul van de Rijn tussen Mainz en St. Goar. “Hierdoor kunnen de binnenvaartschepen bij lager water meer lading vervoeren.” Ook stelt hij dat de openbare havens in de deelstaat goed voorbereid zijn op de toenemende goederenstromen.

Ludwigshafen breidt uit.

Dat beaamt zegt bedrijfsleider Franz Reindl van de havenbedrijven Ludwigshafen am Rhein. “In Ludwigshafen Kaiserwörthhafen staat de volgende terminaluitbreiding op het punt van beginnen.” De capaciteit neemt toe van ongeveer 75.000 naar rond 139.000 eenheden per jaar.

Duitslandnieuws over goederenvervoer:

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: