Ga naar inhoud

Berlijnse webwinkel Zalando ontkent geruchten beursgang

Laat Zalando straks de beurshandelaren schreeuwen van geluk? De Berlijnse start-up die uitgroeide tot de grootste webwinkel van Europa wil komend najaar naar de beurs en wel naar de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. Dat schrijft het Hamburgse economische blad Bilanz. Zalando-oprichter Robert Gentz zelf ontkent een aanstaande beursgang.

De Berlijnse online schoenen- en modewinkel Zalando wil in het derde kwartaal van dit jaar naar de beurs. Het management zou de knoop volgens het blad Bilanz onlangs in de Duitse hoofdstad hebben doorgehakt. Mede-oprichter Robert Gentz ontkende eerder deze week een beursgang bij een optreden op de beurs Heureka in Berlijn. “Het is een optie voor ons, maar er zijn geen concrete plannen. Tot nu toe is er geen beslissing genomen.”

Maar heel onwaarschijnlijk is de beursgang niet. Er wordt al maanden over gespeculeerd. Eind 2014 – of op zijn laatst begin 2015 – zouden de aandelen kunnen worden uitgegeven, zo wordt gefluisterd in financiële kringen. Maar een woordvoerder van Zalando weersprak het artikel vanochtend. “Wij gaan niet in op geruchten. Dit bericht is weer een nieuwe variant op bestaande geruchten.”

Nasdaq

Volgens Bilanz zou Zalando niet voor Frankfurt kiezen, maar voor de Amerikaanse technologiebeurs de Nasdaq. Men zou willen kiezen voor de Zwitserse bank Crédit Suisse en de Amerikaanse investeringsbanken Morgan Stanley en Goldman Sachs. De grootste investeerder achter Zalando, de Zweedse holding Kinnevik, heeft het bedrijf onlangs op een waarde geschat van 3,9 miljard euro. Andere analisten vinden Zalando zelfs 5 miljard euro waard.

Shitstorm

Zalando ligt al een tijdje onder vuur na een reportage over de vermeende slechte werkomstandigheden in de magazijnen van het bedrijf. Zo zouden veelal Oost-Europese medewerkers ‘als slaven’ behandeld worden. Co-founder Robert Gentz geeft bijna nooit interviews af, maar sprak eerder deze week op de Heureka-conferentie in Berlijn. “Een raar gevoel dat je naar zo’n reportage kijkt over je eigen bedrijf en dan een totaal ander beeld krijgt dan dat je zelf hebt.

Na de ‘shitstorm’ in de Duitse media heeft Zalando aangekondigd de werkomstandigheden te willen verbeteren. “Maar werken in een magazijn is hard werken en dat blijft ook zo”, aldus Gentz.

Geen winst

De grootste modewebwinkel van Europa had in 2013 een omzet van bijna 1,8 miljard euro, 52% meer dan het jaar ervoor. Daarmee groeide Zalando echter minder snel dan eerst. Tussen 2011 en 2012 verdubbelde de omzet. Om nog verder te groeien hebben de Berlijners kapitaal nodig om verder te investeren.

De miljardenomzet ten spijt, Zalando maakt nog altijd geen winst. Afgelopen jaar was er zelfs een verlies van 118 miljoen euro. Alleen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland schrijft het bedrijf wel zwarte cijfers.

Zalando in het kort

De oprichters:

De Berlijnse Robert Gentz en David Schneider begonnen in oktober 2008 met de online schoenenzaak Zalando. Hun bureau was tegelijk hun magazijn. Klantenservice verleenden ze zelf via hun mobiele telefoon.

Duitslandnieuws over e-commerce

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: