
Hamburg moest een markant harmoniegebouw krijgen tegenover de haven aan de Elbe. De geplande openingsdatum van 2010 werd sowieso niet gehaald, men gaat intussen uit van 2017. Erger nog is dat de kosten vertienvoudigden. Voor de bouw werd 77 miljoen euro uitgetrokken. De rekening staat inmiddels al op 789 miljoen euro.
Strafbare feiten
Reden genoeg voor de Duitse openbaar aanklager om een vooronderzoek te beginnen, bevestigde een woordvoerder woensdag tegenover het Hamburger Abendblatt. “We onderzoeken of er strafbare feiten zijn gepleegd en of verdachten nog te vervolgen zijn.” De aanklager baseert zich daarbij op een parlementair onderzoek.
Voor de bouw werd 77 miljoen euro uitgetrokken. De rekening staat inmiddels al op 789 miljoen euro.
Dit onderzoek wordt woensdag in de Hamburgse Bürgerschaft – de gemeenteraad van de Hanzestad – besproken. Het 724 pagina dikke rapport moet inzicht geven in hoe de kostenexplosie en de vertraging bij het prestigeproject heeft kunnen plaatsvinden. Het omvangrijke rapport moet eerst grondig bestudeerd worden, wat enkele weken kan duren. “Wanneer we concrete aanwijzingen vinden voor strafbare feiten, dan zullen we een proces tegen verdachten beginnen”, aldus de woordvoerder.
Planning, politiek en architecten faalden
Volgens het rapport ontbrak het aan een volledige planning, faalde de controle aan de kant van de politiek en was het een chaos in de bouwput. Die drie factoren zouden de ramp in Hamburg hebben veroorzaakt. Voor het eerst worden ook namen van verantwoordelijken genoemd.
De Elbphilharmonie had in 2010 al af moeten zijn. Toen zag de bouwplaats er nog zo uit.
Zo zou de bouwcommissie van de gemeente Hamburg die destijds onder leiding stond van Hartmut Wegener in hoge mate verantwoordelijk zijn voor belangrijke foute beslissingen. De politiek verantwoordelijken en met name de toenmalige burgemeester Ole von Beust (CDU) en zijn kabinetschef Volkmar Schön (CDU) komen niet goed weg in het rapport, omdat ze hun plicht als toezichter zouden hebben verzaakt. Ook de architecten Herzog & de Meuron en bouwconcern Hochtief slaan geen goed figuur.
Miljoenengraf
De ergernis over falende megaprojecten in Duitsland is flink gestegen. Zo durft niemand te zeggen wanneer het miljardenverslindende nieuwe vliegveld van Berlijn eindelijk de deuren kan openen. ‘Miljoenengraven’ worden ze in Duitsland genoemd. De lijst van deze mislukkingen is steeds langer geworden.
Duitslandnieuws over falende Duitse megaprojecten
- Krantenartikelen over het Berlijnse faalvliegveld BER »
- Vliegveld Berlijn tot brug voor vleermuizen: hier wordt Duits belastinggeld verspild »
- Duitsland stak decennialang geld in megalomane projecten in plaats van onderhoud infrastructuur »