De glorietijden van de vuistdikke catalogi zijn voorbij, ook in Duitsland. Het land dat niet zo lang geleden nog het postorderland bij uitstek was, is razendsnel veranderd in een plek waar mensen digitale winkelmandjes vullen. Sindsdien voert het Amerikaanse Amazon de markt aan, moeten bedrijven als Otto en Neckermann volgen en is er met Zalando ineens een brutale nieuwe speler aan het front verschenen.
Geheim aanvalsplan
Otto aast weer op de koppositie en onthulde maandag een aanvalsplan onder de naam ‘Collins’. Het is de naam voor een nieuw shoppingplatform dat Zalando en Amazon naar de kroon wil stoten. Aan euforie geen gebrek. Volgens het bedrijf gaat het om een ‘radicaal nieuw ecosysteem’, een ‘heel bijzonder innovatieproject’ dat niet minder dan de ‘democratisering van de e-commerce’ tot doel heeft.
Omzet e-commercebedrijven in Duitsland (2012)
- Amazon: 4,8 miljard euro
- Otto Groep: 1,7 miljard euro
- Zalando: 411 miljoen euro
Zie ook de top 100 e-commercebedrijven in Duitsland in 2013.
Tot dusver was ‘Project Collins‘ het best bewaarde geheim bij de Hamburgse postorderreus. Daarom waren de verwachtingen ook hoog toen Benjamin Otto (38) – kleinzoon van oprichter Werner Otto – maandag het concept ‘About you’ kwam presenteren. Vooral vrouwelijke fashion-liefhebbers van 20 tot 40 jaar krijgen gebaseerd op algoritmes en eerder koopgedrag nieuwe kledingstukken en zelfs stijlen voorgeschoteld.
Met de integratie van andere apps en het openstellen van het programma voor externe ontwikkelaars moet zelfs een nieuwe ‘webwinkelinfrastructuur’ rond het merk About you gebouwd worden. Kan dat geheime wapen de strijd aan met Zalando? Otto Group steekt in ieder geval honderden miljoenen euro’s in het project, wat als de vuurdoop voor Benjamin Otto geldt.
Jaloers winkelen
Feestbeesten kunnen via de app een voorstel krijgen voor kleding die bij een bepaalde club past. Ook de stijlen van bekende Duitsers zijn er te kopiëren. Verder kunnen klanten er hun schoenen samenstellen als ware het een bouwpakket. En wie bij de bushalte jaloers naar de outfit van een andere forens kijkt, kan met de ‘kledingherkenningsfunctie’ het fashionraadsel ontrafelen.
Projekt Collins: Open Commerce from Projekt Collins on Vimeo.
Het project moet voor Benjamin Otto moet geenszins een proefritje worden voor het echte werk: ooit de baas worden van Otto Group. “Dat staat niet ter discussie, ik heb nu voor Collins gekozen”, vertelde hij maandag zelfverzekerd bij de presentatie. Maar zo vrijblijvend is zijn nieuwe project niet. Collins moet jonge vrouwen als klant binnenhalen die met de merken van moederbedrijf Otto of Bonprix niets kunnen. Dat geeft hij zelf ook toe. “Hiermee willen we het postorderbedrijf opnieuw uitvinden.”
Handen uit de mouwen
Na de euforie van de presentatie moeten co-founders Benjamin Otto en Tarek Müller samen met hun 140 medewerkers de handen uit de mouwen steken. Ze moeten eerst maar eens hun klanten bereiken en andere app-ontwikkelaars moeten overtuigd worden. Zelfs wanneer ze succes hebben, kunnen ook concurrenten het concept kopiëren. En niet onbelangrijk, de Duitse modemarkt is zowel on- als offline behoorlijk vol.
Postorderdino valt marktleider Amazon aan met een start-up.
Zelflerend systeem
Volgens Tarek Müller (25) is het project op voorhand al succesvol. “Het is een mooie dag voor vrouwen”, zo begon hij zijn speech. Eindelijk kunnen ze online inspiratie opdoen en kleding bestellen die past bij hun eigen individuele smaak, zei hij. “Bovendien leert het systeem bij elke klik weer wat bij.” Project Collins beleefde gisteren zijn eerste schooldag, aldus Müller. “Uiteindelijk moet hij cum laude afstuderen.”
Duitslandnieuws over e-commerce
- Thuisbezorgd.nl haalt 73 miljoen op en verovert Duitse markt »
- > Derk Marseille over mogelijke beursgang Zalando: hele grote klapper »
- E-commerce in Duitsland ‘booming business’; omzetstijging van 44 procent derde kwartaal »
- * Koen Lenssen: Duitsland, van postorderland tot e-commercegigant »