Er gaat vanaf 2017 weer een stoptrein rijden tussen Hengelo en Duitsland, dat meldt OV Magazine maandag. De deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen hebben een overeenkomst bereikt waardoor de laatste 2 ton die nog nodig was voor de verbinding binnen is en de verbinding mee kan in de aanbesteding.

De stoptrein die straks wellicht ook op Nederlands grondgebied komt te rijden. Foto: Michael Heimerl CC-BY-SA 3.0
Door de overeenkomst kan de Regionalbahn 61 naar Rheine en Bad Bentheim worden doorgetrokken naar Oldenzaal, Hengelo-Oost en Hengelo. Reizigers uit de grensstreek zijn daardoor niet meer aangewezen op de internationale Intercity Amsterdam-Berlijn, die slechts vijf keer per dag rijdt en tussen Hengelo en Bad Bentheim niet stopt. Eerder zegde de regio Twente ook al vier ton toe.
Grensland Express
Tot december vorig jaar pendelde tussen Hengelo en Bad Bentheim drie jaar lang de Grensland Express, geëxploiteerd door Syntus en de Bentheimer Eisenbahn. Die trok echter maar 250 reizigers per dag; bij lange na niet genoeg voor een rendabele exploitatie. Toen de Europese subsidie voor de verbinding stopte, viel het doek dan ook voor de verbinding.
Meer van Duitslandnieuws
- Maurits Wever: ‘Gun de Grensland Express een tweede kans’ »
- Treintraject Enschede – Münster populair: onderzoek naar extra spoor »