Notice: Undefined index: schema_def_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 507

Notice: Undefined index: schema_def_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 508

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 568

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 569
Duitse regionale politici keren zich tegen tolvignet voor buitenlanders - Duitslandnieuws
Ga naar inhoud

Duitse regionale politici keren zich tegen tolvignet voor buitenlanders

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) wil een tolvignet voor buitenlandse automobilisten invoeren. Daarmee voert hij vooral een wens uit van Beierse politici. Deelstaten in West-Duitsland staan veel minder te springen om de maatregel. De minister-president van Sleeswijk-Holstein wil alle Duitsers via een speciale heffing laten meebetalen.

Gebruik maken van de weg, dat mag best iets kosten. Tot zover geen meningsverschillen tussen coalitiepartijen SPD en de unie van CDU/CSU. Maar hoe dat betalen dan precies moet worden geregeld, daar botsen de regeringspartners wel. Regionale politici in het westen van Duitsland zien niets in de plannen van verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) om buitenlanders een tolvignet te laten kopen. In navolging van de verkeersminister van Noordrijn-Westfalen Michael Groschek (SPD) keert ook de minister-president van Sleeswijk-Holstein Torsten Albig (SPD) zich tegen de ‘PKW-Maut’ voor buitenlanders.

Het tolvignet voor auto’s moet 200 miljoen euro per jaar opleveren. Daarmee wil de Beierse politicus Dobrindt alleen buitenlandse automobilisten belasten. “Op deze manier dragen buitenlandse auto’s bij aan het betalen van de Duitse infrastructuur.” Duitsers kunnen het vignet dan aftrekken van de wegenbelasting.

Torstel Albig (SPD) vindt de huidige verkeersplannen een druppel op de gloeiende plaat.

En dat is niet de juiste manier, vindt minister-president Albig in Die Welt. Hij wil ook de Duitse automobilisten via een speciale heffing laten meebetalen. “Uiteindelijk moeten we alle gebruikers vragen om maar de kassa te komen. We moeten duidelijk maken dat we een extra systeem nodig hebben om onze infrastructuur te kunnen onderhouden.”

Extra fonds

De politicus uit Kiel stelt voor om een speciaal fonds met de naam ‘Reparatie Duitsland’ in het leven te roepen. “Duitsland zal op den duur geen economisch succes meer hebben, wanneer we onze infrastructuur verder laten wegrotten.” De in het regeerakkoord afgesproken 5 miljard euro is volgens hem slechts een druppel op de gloeiende plaat. “We hebben daar bovenop 7 miljard euro nodig. En niet één keer, maar elk jaar.”

De voorstellen van verkeersminister Dobrindt zijn bij de SPD’er in het verkeerde keelgat geschoten. “Een tol voor alleen buitenlanders is niet conform de Europese wetten en bovendien levert het veel te weinig op.” Dobrindt wil het vignet vanaf 1 januari 2016 invoeren.  Exacte details zijn nog niet bekend gemaakt.

CDU-voorzitter Armin Laschet van Noordrijn-Westfalen: “Dit brengt Nederland, België en Luxemburg op ideeën”.

Eind vorig jaar lieten politici van CDU- en SPD-huize uit Noordrijn-Westfalen zich op soortgelijke manier uit over het tolvignet. “Als Duitsland dit gaat invoeren, dan brengt het ook buurlanden Nederland, België en Luxemburg op ideeën”, zei CDU-voorzitter Armin Laschet van Noordrijn-Westfalen in november. “Dan zijn de burgers in Noordrijn-Westfalen driemaal de klos.” Ook automobielclub ADAC vindt het maar ‘een dom idee’.

Inkomsten lachwekkend laag

De verkeersminister van Noordrijn-Westfalen Michael Groschek (SPD) legde zijn kritiek uit met een voorbeeld. “De consequentie hiervan is dat Duitsers straks op weg naar de Belgische zeekust, of naar het Nederlandse winkelparadijs Venlo ook nog eens voor een kassa komen te staan.” De minister vindt de opbrengsten van deze tol voor buitenlanders ‘lachwekkend laag’. “Het is het optuigen van een complete organisatie hiervoor niet waard.”

Gelijke tolsysteem voor Europa

De Duitse eurocommissaris Günther Oettinger (CDU) ziet meer in een tol voor heel Europa. “We hebben geen grenscontroles meer. Het is absurd om dan 28 verschillende systemen in te voeren”, zei Oettinger dit weekend in Die Welt am Sonntag. “Ik kan me veel beter één systeem voor heel Europa voorstellen.” De eurocommissaris wil dan dat de inkomsten in de nationale schatkisten vloeien, zonder dat Brussel er aan te pas komt.

De CSU, voor wie de PKW-Maut een paradepaardje is, reageerde geïrriteerd. Oettinger kan maar beter goed uitrusten, dan ‘de Europese bovenmeester uit te hangen’, aldus CSU-voorzitter Andreas Scheuer in dezelfde krant. “Goed betaalde raadgevers hebben we in Europa al genoeg.”

Duitslandnieuws over tol

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandnieuws nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: