Ga naar inhoud

Eten bij de buren: Duitse voedseltrends in 5 feiten

Gezonde voeding lijkt steeds belangrijker te worden. Tegelijkertijd wordt de gemiddelde Duitser steeds dikker. Een aantal feiten op een rij over de voedselpatronen bij de buren. Jongeren eten minstens één keer per week fast food. Toch eten Duitsers minder vlees en groeit de omzet van biologische producten.

1. Overgewicht


Het aantal Duitsers met overgewicht is de afgelopen jaren hoog maar stabiel gebleven. Twee derde van de mannen (67%) en 53% van de vrouwen is te zwaar. Daarentegen is het aantal mensen met een fors overgewicht sterk toegenomen. Bij vrouwen ging de groei minder hard (van 23 naar 24%) dan bij de mannen (van 19 naar 23%). Dat blijkt uit een rapport van het Duitse voedingsbureau DGE uit 2012.

2. Fast food

Vooral jonge Duitsers zijn gek op kant-en-klaar-maaltijden en fast food. Van de 18 tot 25-jarigen kiest 17 procent minstens driemaal per week voor bijvoorbeeld een diepvriespizza. Het aantal jongvolwassenen dat hun eten in de cafetaria of bij de kebabzaak haalt is bovengemiddeld hoog. Iedereen onder de 35 geeft aan zeker één of twee keer per week een hamburger, friet of curryworst te halen. Dat blijkt uit een onderzoek afgelopen jaar van de Techniker Krankenkasse 2013.

3. Vegetariërs en veganisten


De vegetariërsbond in Duitsland (VEBU) ging in 2013 er van uit dat er zo’n 7 miljoen mensen vegetarisch en 800.000 mensen veganistisch zijn. Vegetariërs eten geen vlees en vis. Veganisten gaan verder en leven helemaal zonder dierlijke producten. Dat geldt niet alleen voor voeding, maar ook dingen als leer en wol zijn uit den boze.

4. Vlees


De Duitser is in 2013 gemiddeld 2 kilo minder vlees gaan eten dan het jaar ervoor. Dat is tegen de wereldwijde trend in waar de vraag naar vlees juist stijgt. Vooral in opkomende economieën groeit de behoefte aan vlees. Om ieders vleeswens te vervullen moet de huidige vleesproductie in 2050 verhoogd zijn van 300 naar 470 miljoen ton. Per persoon at de Duitser in 2013 gemiddeld 60 kilo vlees, berekende de Heinrich-Böll-Stichting in de Fleischatlas 2014.

5. Biologisch


De biologische producten in Duitsland doen het goed. In 2012 groeide de omzet met 6%, een marktvolume van 7,04 miljard euro tegen 6,64 miljard in 2011. Wereldwijd is Duitsland na de Verenigde Staten (2012: 23,8 miljard euro omzet) de grootste markt voor biologische producten.

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandniews nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: