Ga naar inhoud

Duitse mediamagnaat koopt ‘veilige WhatsApp’ Hoccer voor 50 miljoen euro

De Keulse mediamagnaat Dirk Ströer koopt de Duitse app-bouwer Hoccer. De app moet WhatsApp van de troon stoten. Het bedrijf met vestigingen in Keulen en Berlijn speelt in op de angst die zeker in Duitsland is ontstaan nadat Facebook WhatsApp heeft gekocht. Hoccer belooft dat gebruikers de dienst anoniem kunnen gebruiken en dat berichten versleuteld zijn.

Met de miljoenenovername van media-ondernemer Dirk Ströer is Hoccer in één klap een van de grote jongens binnen de Duitse digitale wereld. In de hele wereld, maar zeker in Duitsland ontstond eerder dit jaar veel opschudding nadat Facebook de veelgebruikte chatdienst WhatsApp overnam. Hoccer speelt in op de angst dat geheime diensten en commerciële partijen persoonsgegevens van gebruikers kunnen gebruiken. Het Duitse bedrijf verzekert dat met Hoccer niemand kan meelezen.

Behoefte aan veilig chatten

“De behoefte aan veilige communicatie op internet groeit sterk, daarom verwacht ik een flinke groei van Hoccer”, zegt oprichter en chef Jérôme Glozbach de Cabarrus (39) tegen Rheinische Post. Dirk Ströer (44) koopt nu 51 procent en laat daarmee zien dat hij ook grote kansen ziet. “De vraag naar een veilige WhatsApp zal in de toekomst exponentieel stijgen.”

Vijftig miljoen euro voor 51% van Hoccer betekent dat het bedrijfje met 15 man personeel in totaal op zo’n 100 miljoen euro wordt geschat. En dat is niet overdreven zegt professor Klemens Skibicki die gespecialiseerd is in start-ups eveneens tegen Rheinische Post. “Op internet tellen vooral goede ideeën en excellente techniek. Hoccer biedt een spannend alternatief voor WhatsApp met een goede versleuteling van data en de mogelijkheid van anoniem gebruik, zonder dat automatisch andere partijen over je data en adresboek kunnen beschikken.”

Oud helpt nieuw

De investering van Ströer laat zien hoe kapitaal uit de oude industrie helpt bij het opbouwen van internetbedrijven. Zo is de voormalige bestuursvoorzitter van een beursgenoteerd bedrijf één van de mede-investeerders in Hoccer. Ströer is met zijn bedrijf Ströer Media AG één van de grootste reclamebureaus van Europa. Hij bezit 30% van het bedrijf dat op een waarde van 600 miljoen dollar wordt geschat. Een deel van 50 miljoen voor Hoccer betaalt Ströer direct om de techniek beter te ontwikkelen.

Het meeste geld wordt echter gebruikt voor een grote reclamecampagne dat Hoccer op de kaart moet zetten. Die klus wordt uitgevoerd door Ströer Media zelf. Eerder heeft Ströer op die manier sites als Weg.de (reizen) en Neu.de (dating) aangezwengeld. “Op internet moet je tempo maken om de concurrentie voor te zijn”, zegt Skibicki. “Daarvoor heeft Ströer een goede antenne.”

De messenger-apps brengen de markt de laatste weken flink in beweging. Zo betaalde Facebook vorige maand 12 miljard euro voor marktleider WhatsApp, die wereldwijd 500 miljoen gebruikers hebben. Daarna gingen miljoenen gebruikers op zoek naar alternatieven.

De Amerikaanse concurrent Tango haalde 200 miljoen euro op en ook China’s internetreus Alibaba doet mee. Ook het Zwitserse Treema en het eveneens in Berlijn gevestigde Telegram van de Russische ‘Mark Zuckerberg’ Pavel Durov doen een gooi naar de macht. Hoccer zegt een veiliger alternatief te bieden.

Duitse server

Met de eerste app ‘Hoccer Classic’ kunnen gebruikers data goed beschermd van de ene smartphone naar de andere verzenden, belooft het bedrijf. Dat is mogelijk via een speciale draadloze techniek. Bij de app ‘Hoccer XO’ kunnen gebruikers ook via sms, mail of persoonlijk andere mensen benaderen. De berichten worden versleuteld. De server staat in Duitsland en kan niet nagaan welke personen precies met elkaar communiceren.

Bedrijven als klant

WhatsApp kopieert wel het hele adresboek naar een server in de Verenigde Staten. Met de recente afluisterschandalen door de Amerikaanse geheime dienst NSA en de affaire rond Edward Snowden denkt Hoccer dat veel Duitsers naar een Duits alternatief zoeken. Inmiddels is de app al zo’n 2,5 miljoen keer gedownload. Hoccer hoopt bedrijven als betalende klanten aan zich te binden door een bedrijvennetwerk aan te bieden.

Duitslandnieuws over start-ups

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandniews nieuwsbrief

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: