
Een jaar geleden nam Mehdorn de leiding over van het nieuwe Berlijnse vliegveld BER. Een jaar later is hij niet veel opgeschoten. “Ongeveer 4% van de terminals is klaar voor gebruik”, vertelde chef planning Uwe Hörmann maandag tijdens een bijzondere zitting over het vliegveld in Potsdam.
Het is een schamel resultaat. Veel minder dan waarop Mehdorn een jaar geleden had gehoopt. De enorme problemen zijn nog lang niet opgelost. Van de buitenkant lijkt het een fonkelnieuw vliegveld. Maar doordat het brandveiligheidssysteem niet werkt mag er geen passagier door de terminal lopen. Ongeveer 10.000 vierkante meter kan nu wel gebruikt worden. In april wordt de noordelijke terminal voorgedragen voor de laatste bouwinspectie.
De terminals op vliegveld BER worden afgeschermd met hekken en prikkeldraad.
Niemand durft nog een exacte datum te noemen waarop het vliegveld daadwerkelijk open kan. Wel heeft Mehdorn voorzichtig gezegd dat hij denkt dat het openingsfeest niet voor 2016 kan worden gehouden. Het zorgt voor ruzie binnen het management en met Berlijn en deelstaat Brandenburg die politiek verantwoordelijk zijn.
Problemen nog lang niet voorbij
Chef planning Hörmann denkt niet dat de problemen snel verholpen zijn. Volgens hem is er vooruitgang geboekt bij het ontwarren van de kabels in de luchtkanalen. Het brandsysteem aan de oostkant zou klaar zijn voor gebruik. Maar de problemen met het systeem dat rook moet afzuigen is nog verre van een oplossing. “Die zit nog in de planningsfase.”
Een ander heikel punt op de agenda blijft de beperkingen van vliegtijden. Vliegveld-chef Mehdorn ontlokte een heftig debat toen hij voorstelde om vliegtuigen er 24 uur per dag te laten landen en opstijgen. Hij vond de Brandenburgse minister-president Dietmar Woidke (SPD) tegenover zich die wil dat er ’s nachts niet gevlogen wordt. Eind maart wordt over deze kwestie opnieuw onderhandeld.
Vliegveld-topman Hartmut Mehdorn – hier met voormalig Miss Duitsland – denkt niet dat BER voor 2016 open gaat.