
De dochter van ING heeft zijn grote successen van de laatste jaren in de eerste plaats te danken aan zijn relatief eenvoudige bedrijfsmodel. ING Diba begon als internetspaarbank, en is dat feitelijk nog steeds. Dat betekent; geen log en omvangrijk kantorennetwerk en weinig overheadkosten, waardoor de bank in staat is met gunstige rentetarieven nieuwe klanten aan te trekken.
Nieuwe klanten
De afgelopen jaren lukte dit extra goed omdat veel kleine particulieren door de eurocrisis afscheid namen van hun effectenportefeuilles en hun geld bunkerde op spaarrekeningen. Alleen vorig jaar zag ING Diba het spaarvolume oplopen met 9 miljard tot 104 miljard euro.
ING Diba heeft verder voor 4,2 miljard euro aan consumentenkrediet uitstaan en 62,1 miljard aan bouwfinanciering. De onlinebank beheert effecten ter waarde van 20,8 miljard euro.
Groei zakelijke klanten
Zakelijke klanten spelen bij ING DiBa traditioneel een ondergeschikte rol, maar deze activiteit groeit wel. Vorig jaar steeg het kredietvolume bij grote bedrijven van 3 miljard naar 5 miljard euro, een plus van 69%.