Ga naar inhoud

Helft biologische export uit Nederland bestemd voor Duitse markt

Nederland is in 2015 partnerland op de biologische vakbeurs Biofach in Neurenberg. Ook dit jaar zijn de Hollandse ondernemers sterk vertegenwoordigd op de beurs die vandaag begonnen is. De vraag naar biologische producten in Duitsland is groot, vorig jaar ging bijna de helft van de Nederlandse export naar de oosterburen. Een omzet van zo'n 400 miljoen euro.

Het zijn drukke dagen voor directeur Bavo van den Idsert van brancheorganisatie Bionext. Voor hem is de Biofach de gelegenheid om zich te laten zien en te netwerken. “Vandaag begeleid ik staatssecretaris Sharon Dijksma langs de Nederlandse standhouders, dan is er nog een rondetafelgesprek met allerlei mensen uit de branche.” De opsomming van Van den Idsert gaat nog even voort. Duidelijk is, Nederlandse ondernemers timmeren behoorlijk aan de weg in Duitsland.

45% bioproducten naar Duitsland

Duitsland is verreweg de belangrijkste handelspartner voor Nederland. Van de 850 miljoen euro jaaromzet in 2013 ging zo’n 45% de grens over naar Duitsland. Daarvan is de productgroep AGF (aardappels, groente en fruit) verreweg het grootst. Tussen de 150 en 200 miljoen euro omzet kwam van AGF met als bestemming Duitsland. Daar achteraan komen de eieren en het vlees. Verder gaan er vooral grondstoffen als veevoer, granen en peulvruchten de grens over.

Werkbezoek

Eind vorig jaar nam de Bionext-directeur al een groep van 15 ondernemers op sleeptouw door Duitsland, een werkbezoek dat voortvloeit uit het bezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima vorig jaar juni. Van den Idsert liep toen mee in het gevolg en knoopte toen contacten aan met biologische ondernemers uit Duitsland. Ze nodigden hem uit om nog eens langs te komen.

Dat deed hij. Vooral biologische groente- en fruittelers gingen mee, zoals telersvereniging Nautilus uit Flevoland, maar ook muesliproducent De Halm uit Heeswijk-Dinther, De Traay honing uit Lelystad en Bonvita zoetwaren uit Tiel. Bedrijven die volgens Van den Idsert in meerdere of mindere mate al actief zijn op de Duitse markt.

“Het is echt wennen om als Nederlander die markt te betreden”, zegt de Bionext-directeur. “Nederlanders willen vaak in het eerste gesprek al zaken doen. Duitsers doen dat pas als je elkaar goed kent en elkaars bedrijf snapt. Dan ben je echt wel 5 tot 7 bezoeken verder. Die cultuur moet je wel begrijpen, zeker als je zaken wilt doen in Zuid-Duitsland.”

Biofach

Op de Biofach in Neurenberg (12 – 15 februari) staan bijna 90 Nederlandse standhouders. Zo sterk is de Hollandse vertegenwoordiging al jaren, zegt Van den Idsert. “Dat is vrij fors op een totaal aantal van zo’n 2.200 kramen. Zij staan daar natuurlijk niet alleen voor de Duitse markt, hier loopt echt de hele wereld van de biologische producten rond.”

Maar binnen die wereld vormt Duitsland een zeer belangrijke markt, het is de op één na grootste ter wereld na de Verenigde Staten met een handelsvolume van 7 miljard euro per jaar. Bio-producten worden goed en steeds beter verkocht, de Duitse boeren kunnen de vraag niet aan.

De Duitse productie groeit niet mee met de vraag, want veel boeren zien een overstap van gangbaar naar biologisch vanwege de onrendabele eisen niet zitten. En dus moet Duitsland bijna de helft importeren, waarvan veel uit Nederland.  Zelfs als Duitse klanten de voorkeur geven aan producten uit de eigen regio. “Dat blijft een gevoelig onderwerp”, aldus Van den Idsert.

De Biofach is de grootste biologische beurs ter wereld. Foto: NuernbergMesse/Thomas Geiger
De Biofach is de grootste biologische beurs ter wereld. Foto: NuernbergMesse/Thomas Geiger

Bijna 90 Nederlandse standhouders op Biofach

Bastiaansen Bio Kaas

Biologische zuivel wordt nauwelijks geëxporteerd uit Nederland. Het enige product dat wel veel over de grens gaat is kaas, vertelt Bavo van den Idsert. Een veel gezien Nederlands merk in Duitsland is Bastiaansen Bio Kaas uit het Brabantse Molenschot. “We exporteren al zeker 20 jaar naar Duitsland”, vertelt Marja Bastiaansen vanuit Neurenberg.

Met het bedrijf groeide ook de export, vorig jaar produceerde het bedrijf 3 miljoen kilo kaas, waarvan 1,5 miljoen voor de Duitse markt. Het wordt vooral verkocht in biologische winkels en reformhuizen. “We hebben zo’n 40 groothandelaren die het voor ons verspreiden door heel Duitsland.”

Duitsers houden volgens Bastiaansen in tegenstelling tot Nederlanders vooral van de wat mildere kaas. “In Nederland verkopen we vooral blauwe kaas, in Duitsland kennen ze dat minder. Daar houden ze vooral van de jonge Goudse kaas.” Ook het feit dat Nederlandse kaas in de korst wordt gerijpt is onbekend voor Duitsers. “Ze kennen de foliegerijpte kaas beter.” Bastiaansen gebruikt de beurs om haar afnemers te ontmoeten en nieuwe producten te tonen. “We hebben 6 nieuwe kaassoorten dit jaar, dat moet je hier echt laten zien, ook al is het bijvoorbeeld pas in september klaar.”

Royal Wessanen

Voedingsmiddelenconcern Royal Wessanen staat voor het eerst als gezamenlijk bedrijf op de Biofach. Producten van het beursgenoteerde bedrijf uit Amsterdam stonden al wel vaker apart op de beurs. “Maar nu willen we ons meer als eenheid laten zien”, vertelt woordvoerder Carl Hoyer.

In Duitsland zijn vooral dochterondernemingen Tartex (vegetarische spreads en sauzen), Dr. Ritter (ontbijtproducten), De Rit (koekjes) en Allos (graanproducten) bekend. De afzet gaat meestal via de ‘Naturkost-winkels’ en de reformhuizen, vertelt Hoyer. “En de omzet groeit, vorig jaar met zo’n 6%. Maar die trend zien we in alle landen waar we naar exporteren of dochterondernemingen hebben.”

De Biofach is voor Wessanen een must, volgens de woordvoerder. “Daar tref je je afnemers en collega’s. Daar moet je je innovaties en nieuwe producten laten zien.” Nieuw dit jaar is een paté die met biologische gist is gemaakt. “Door regelgeving moesten we dat vernieuwen. Het is een heel werk geweest de vertrouwde smaak weer terug te krijgen, dat is gelukt.”

Duitslandnieuws events

Meer events

Ook een event melden? Mail naar: events@duitslandnieuws.nl

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor de Duitslandniews nieuwsbrief

Lees de Duitslandnieuws nieuwsbrief »

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door:
Avatar foto