
De ADAC en de ANWB lijken qua structuur erg op elkaar, en daarom vindt de Nederlandse organisatie dat er over de problemen bij de buren niet te laconiek mag worden gedacht. Volgens de ANWB-woordvoerder worden alle vragen die nu op de ADAC afkomen daarom ook intern gesteld. “Wij moeten er zeker van zijn dat we op al die lastige vragen antwoord kunnen geven. Als we dat niet kunnen, komt ons imago in het geding en dat kunnen we ons niet veroorloven.”
De woordvoerder is er overigens zeker van dat er bij de ANWB niks aan de hand is. Bestuurders die met helikopters van de ene naar de andere afspraak worden vervoerd, zijn er in ieder geval niet en de voorschriften voor de ANWB-Wegenwacht bij het vervangen van accu’s zijn zeer streng.
ANWB ook commercieel
De ANWB heeft volgens de woordvoerder wel net als de ADAC commerciële activiteiten. Maar volgens hem gaat het daarbij om activiteiten die de ANWB al heel lang doet of om activiteiten waar andere marktpartijen niet in voorziet. Dat geldt bijvoorbeeld voor de aanleg van fietspaden. De commerciële activiteiten zijn volgens hem bovendien noodzakelijk om het hoofd boven water te houden. “Met geld van alleen de leden kom je er niet.”
Schandalen ADAC
Het wantrouwen van de ANWB is naar aanleiding van een golf negatieve berichten over de ADAC, die een paar weken geleden begon met een onderzoek van de Süddeutsche Zeitung. Hieruit bleek dat er jaren is gemanipuleerd bij het aantal deelnemers dat meedoet aan enquêtes over bijvoorbeeld de lievelingsauto van het jaar, de ‘Gelben Engel’. Kort daarop volgden berichten over familieleden die mochten meevliegen met het ambulancevliegtuig naar hun vakantiebestemming, een traumaheli die een natgeregend stadion droog föhnde, de Duitse wegenwacht zou onterecht accu’s hebben verwisseld en er zou ook gesjoemel zijn bij de rangschikking van de prijzen voor beste auto van het jaar.
Ontslagen
De opeenvolging van schandalen leidde al snel tot het ontslag van Michael Ramstetter, het hoofd van de PR-afdeling en verantwoordelijk voor de prijsmanipulatie. Auto-experts sluiten niet uit dat er de komende weken meer koppen zullen rollen. Een van de mensen die zwaar onder kritiek staat is ADAC-president Peter Meyer, van wie de politiek verlangt dat hij elke steen binnen de organisatie omdraait. Meyer heeft belooft daaraan te voldoen. De eerste resultaten worden deze week verwacht, er zou worden gesproken over een radicaal andere koers om het imago te redden.
ADAC te commercieel
De politiek verwacht bovendien van Meyer dat hij nog eens goed kijkt naar het ADAC-bedrijfsmodel. Veel experts vinden dat dit onder Meyer te commercieel is geworden. Zo heeft de ADAC onder Meyers leiding een eigen busmaatschappij opgezet en verkoopt de organisatie steeds meer verzekeringen en reizen. Vorig jaar wilde Meyer zelfs een bod doen op het racecircuit ‘de Nürnbergring’. Volgens sommige politici valt dit moeilijk te rijmen met de belastingvoordelen die de ADAC geniet. Bovendien liet Meyer zich een aantal keer vervoeren door een traumaheli.