Ga naar inhoud

ADAC-voorzitter Peter Meyer treedt af wegens manipulatie met autoverkiezing

De ADAC leeft de laatste weken van schandaal naar schandaal. Nu trekt voorzitter Peter Meyer zijn conclusies en treedt met onmiddellijke ingang af. Duitslandnieuws zet schandalen van de ADAC op een rij en luister naar het commentaar van Derk Marseille. "Met het aftreden van de voorzitter houden de schandalen niet op."

ADAC-voorzitter Peter Meyer is maandagmorgen afgetreden wegens de manipulatie met de ‘verkiezing om de lievelingsauto van Duitsland’. PR-baas Michael Ramstetter was verantwoordelijk voor deze praktijken en stapte twee weken geleden al op. Nu volgt dus ook zijn hoogste chef, meldt Spiegel Online.

ANWB

“Voor de fouten en manipulaties door mensen uit de top van de ADAC, die gezien onze statuten bij de lopende zaken onder onze plicht valt, wil ik niet langer meer alleen verantwoordelijk gehouden worden”, verklaarde hij maandagmorgen in een mededeling. Duitslandnieuws bracht maandagochtend al naar buiten dat de Nederlandse zusterorganisatie ANWB de samenwerking tegen het licht houdt.

Aftreden geen verrassing

Eerder sprak hij een aftreden altijd tegen. Zelfs afgelopen weekend stelde hij nog dat hij voor de zaak wilde vechten. Toch komt voor insiders zijn aftreden niet als een verrassing. Bij Der Spiegel was al een paar dagen bekend dat andere ADAC-topmensen zijn aftreden verlangden. Door het nu ook echt te doen, voorkomt hij dat hij gedwongen weg moet.

Onhoudbaar

De positie van de 64-jarige voorzitter werd de afgelopen weken steeds minder houdbaar. Ook omdat hij verantwoordelijk is voor de communicatie naar buiten. Hij ontkende steeds dat hij van de manipulaties door zijn PR-chef had geweten. Waarschijnlijk wordt de opvolger van Meyer vandaag al bekend gemaakt.

Adviesbureau Deloitte onderzocht de manipulaties van de autoverkiezing ‘Gelber Engel’. De uitkomst van dat rapport werd vanochtend voorgelegd aan de ADAC-top. Daarna stapte Meyer op.  Wat er precies in staat wordt waarschijnlijk dinsdag bekend gemaakt.

Prijs inleveren

Al vast staat dat winnaar Volkswagen in werkelijkheid veel minder stemmen had gekregen dan bekend was gemaakt. Of er ook met de volgorde van de ranglijst is geknoeid staat nog niet vast. Autofabrikanten BMW, Daimler en VW wachten nu de uitkomst van het rapport af alvorens ze besluiten of ze de prijs weer zullen inleveren.

Bijdrage Derk Marseille op BNR

Duitslandnieuws over ADAC-schandalen:

De activiteiten van de ADAC

Bron: Bild
Bron: Bild

Duitslandnieuws-interview met Peter Meyer

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: