
De Deutsche Bahn (DB) zou concurrerende spoorbedrijven hebben achtergesteld bij de treinkaartjesverkoop. Daarmee zou het bedrijf misbruik hebben gemaakt van de positie als marktleider. Of dat echt zo is gaat de Duitse mededingingsautoriteit nu onderzoeken, zei voorzitter Andreas Mundt donderdagochtend. “We gaan na waarom concurrenten van de DB hun tickets niet op stations kunnen verkopen.” Ook de distributie van tickets – die de DB voor andere bedrijven regelt – wordt onder de loep genomen.
ThyssenKrupp
Het onderzoek is voor de Duitse spoorwegen in dubbel opzicht vervelend. Aan de ene kant dreigt een boete vanwege een systematische benadeling. Aan de andere kant zegt DB vooral zelf het slachtoffer te zijn van een kartel. De Rheinische Post schreef onlangs dat het bedrijf vanwege kartelvorming bij de levering van spoorrails nu van ThyssenKrupp een schadevergoeding eist die in de miljoenen loopt.
Tickets
In het huidige onderzoek van de mededingingswaakhond wordt gekeken naar in hoeverre de DB het recht heeft om verschillende provisietarieven te vragen van de vervoerders waarvoor het de ticketverkoop heeft overgenomen. Bovendien wordt er gekeken naar hoe de ticketprijs wordt berekend.
Prijsverhoging
Afgelopen december verhoogde de Deutsche Bahn nog de prijs van de treinkaartjes met 4%. Als reden werd de toenemende personeelskosten aangevoerd. Ook de hogere energierekening zou een rol hebben gespeeld. Onzin, vond reizigersvereniging Pro Bahn de verhoging. “Dan moeten ze eerst maar eens vaker op tijd rijden en alle andere klachten oplossen. Dan is een prijsverhoging gerechtvaardigd.”