
De prijs die agrariërs krijgen voor een ei is dit jaar met een derde gedaald, blijkt uit informatie van de analisten van Marktinfo Eier und Geflügel (MEG). Duitse kippenboeren klagen over de concurrentiedruk door flinke importen uit bijvoorbeeld Nederland, maar vooral uit Oost-Europa.
Goedkope eieren uit Oekraïne
Binnen de EU is het houden van batterijkippen sinds 2012 verboden en in Duitsland zelfs al sinds 2010. Toch komen batterij-eieren op de Duitse markt, bijvoorbeeld vanuit Oekraïne waar het verbod niet geldt. Meestal komen ze in vloeibare vorm en worden dan gebruikt bij het maken van bijvoorbeeld koekjes of noedels. Ze liggen ook in de schappen bij supermarkten die hebben afgesproken enkel scharreleieren te verkopen, want bedrijven hoeven niet aan te tonen waar de eieren vandaan komen.
Overcapaciteit
Een andere oorzaak is de flinke stijging van de eigen eierproductie in Duitsland. Voor een paar jaar terug was Duitsland voor een groot deel afhankelijk van de import vanuit Nederland. In 2009 was de graad van zelfvoorziening in Duitsland nog 57%, afgelopen jaar was dat al 78%. Daardoor kan de Nederlandse handel steeds minder eieren kwijt aan Duitsland. In 2013 produceerden Duitse boeren 13,6 miljard eieren, een absoluut record. Het maakt de onderhandelingspositie voor de supermarkten enkel sterker.
Onder kostprijs
Supermarkten betalen nu zo weinig voor de eieren dat veel boeren ze onder de kostprijs leveren, bevestigt brancheorganisatie EMA tegenover FAZ. Volgens hen was de bruto marge in 2013 meestal negatief. Kippenboeren vertellen over winstmarges van 1 cent per 100 eieren. Tegelijkertijd moet er meer aandacht voor dierenwelzijn komen, zegt voorzitter Joachim Rukwied van de Duitse boeren bond (DBV). “In dat beeld passen de prijsdalingen van de discounters niet.” De consequentie daar van is erger, zegt een Duitse kippenboer tegen FAZ. “Dit zullen veel boeren en kippen niet overleven.”
In Nederland speelde afgelopen jaar hetzelfde probleem. Door de overcapaciteit daalde de verkoopprijs van eieren in augustus naar 4,5 cent. De kosten waren juist gestegen naar 7,5 cent per ei. Wel kochten Nederlanders meer eieren dan ooit, volgens de branche komt dat door een reclamecampagne.