Ga naar inhoud

Staatssecretaris Dijksma op Grüne Woche: hard werken om van Wasserbombe-imago af te komen

Opnieuw een flinke groei voor de Nederlandse agrarische export. Dat deelde staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) vrijdagmorgen mee op de Grüne Woche in Berlijn in het Nederlandse paviljoen. Daar at ze een blokje kaas met de Duitse minister van Landbouw Hans-Peter Friedrich (CSU). "We moeten ons profileren als innovatief land om van Wasserbombe-imago af te komen."

De Nederlandse export is in 2013 gegroeid naar ruim 79 miljard euro. Daarmee is Nederland achter de Verenigde Staten nog altijd de grootste exporteur van agrarische producten. Het laat landen als Duitsland, Brazilië en Frankrijk achter zich. Duitsland is weliswaar een grote exporteur, maar een nog grotere importeur. Daarom is het land aan het eind van de streep een importeur. De overige vier landen zijn netto-exporteur.

De groei van de Nederlandse export is voor het derde jaar op rij gegroeid. Zowel de invoerwaarde als de totale uitvoerwaarde stegen met respectievelijk 3,5 en 5 procent. Daarbij geldt dat Duitsland verreweg de belangrijkste handelspartner is. Van de totale Nederlandse export ging 28,5% naar de oosterburen. Van de import komt 23% uit Duitsland. De belangrijkste exportproducten zijn groenten en fruit, sierteelt, zuivel, eieren en vlees. Nederland importeert vanuit Duitsland vooral zuivel, vlees, granen en graanbereidingen. In 2013 werd er naar Duitsland voor 22,4 miljard uitgevoerd, de invoer bedroeg 12 miljard euro.

Frau Antje

De Grüne Woche in Berlijn is de grootste landbouwbeurs ter wereld met een half miljoen bezoekers. “Kortom daar moet je bij zijn”, aldus de staatssecretaris. Dat doet Nederland al sinds 1953 en één van de belangrijkste attracties al die jaren is Frau Antje. Een vrouw in klederdracht deelt blokjes kaas uit. Ook nu ontvingen Dijksma en Frau Antje de Duitse minister van Landbouw Friedrich en de Berlijnse burgemeester Klaus Wowereit (SPD). Onder grote belangstelling van de Duitse pers aten ze een blokje kaas.

Volgens staatssecretaris Dijksma is de landbouwsector een grote steunpilaar voor de Nederlandse economie. “Nederland is nog altijd de tweede grootste exporteur van agrarische producten ter wereld.” Dijksma noemde als belangrijke factor voor die hoge positie de kennis binnen bedrijven, instituten, hogescholen en de universiteit van Wageningen.

Landbouw de oplossing

Dijksma stelde dat Nederland daarmee ook een verantwoordelijkheid moet nemen. “In 2050 moeten we zo’n 9 miljard mensen voeden. Nu al gaan enkele honderden miljoenen mensen zonder eten naar bed. Veel mensen zien de landbouw als een probleem, ik zie de agrarische sector eerder als een oplossing. Zeker als het gaat om het aanpakken van deze problemen en daarbij moet Nederland een voortrekkersrol spelen.”

De slager van Van Drie Groep geeft een demonstratie met kalfsvlees. Foto: Bertus Bouwman
De slager van Van Drie Groep geeft een demonstratie met kalfsvlees. Foto: Bertus Bouwman

Wasserbombe-imago

Nederland staat bij veel Duitsers bekend als de producenten van de Wasserbombe, de waterige tomaat. Hoewel al lang niet meer terecht, blijft dit kleven aan Nederlandse producten, zo bleek afgelopen zomer uit een onderzoek van de Nederlandse ambassade. “Het is een lang proces om van dit imago af te komen”, vertelde de staatssecretaris tegen Duitslandnieuws. “Het is lastig om er af te komen, maar we moeten er hard aan blijven werken.”

Als voorbeeld noemt Dijksma het feit dat Nederlandse bedrijven zich profileren met innovatieve producten. Zo heeft de cherrytomaat Nederland wereldkampioen tomaten gemaakt. “Maar denk ook aan wat we hier laten zien op het gebied van zadenveredeling, insecten, algen en duurzame landbouw. Alleen op die manier komen we van dat imago af.”

Dijksma is tot zaterdag in Berlijn. Ze maakte deze ochtend al een ronde over de beurs en bracht een bezoek aan de paviljoens van Polen, Hongarije, Estland, Japan en Zwitserland. Vandaag spreekt ze nog met de Beierse minister van Landbouw. Zaterdag spreekt ze nog met vertegenwoordigers uit verschillende landen.

Export naar Duitsland

Zuivel

  • Na een kleine terugval in 2012, klimt de exportwaarde van zuivel naar Duitsland weer tot het niveau naar 2011. Binnen de zuivel neemt het aandeel kaas toe van 65,7% in 2010 naar 67,7% in 2013.

Eieren en ei-producten

  • In 2011 kelderde de export van eieren met 20%, wat in 2012 weer grotendeels hersteld werd. In 2013 is er weer een daling ingezet.

Groenten en aardappelen

  • Deze productgroep wordt gedomineerd door tomaten, paprika’s en komkommers (50%). Ook deze groep is in 2013 flink gestegen.

Vlees

  • Het vlees steeg met 2%, maar die groei was minder hard dan de twee voorgaande jaren. Rundvlees daalde wel iets.

Productgroepen

  1. Groenten en fruit 19%
  2. Sierteelt 11%
  3. Zuivel en eieren 10%
  4. Vlees 8%
  5. Veevoer 7%
  6. Cacao(producten) 4%
  7. Overig 41%

Bron: CBS/LEI

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: