Ga naar inhoud

Branches met toekomst: kansen voor cloud computing en 3D-printers in Duitsland

Duitse bedrijven hechten veel waarde aan goede kwaliteit, maar soms missen ze daardoor de boot. Wirtschaftswoche zet op een rij waar Duitsland voorop loopt en waar het de boot mist. Zo gaat het goed bij 3D-printers en Cloud computing. Van oudsher bekende Duitse producten als auto's en medische techniek gaat moeilijker mee met de tijd.

Branches met toekomst

Logistiek

Logistiek is met 2,8 miljoen werknemers en 60.000 bedrijven de derde grootste branche van Duitsland, maar brengt zelf niet veel nieuwe techniek voort. Wel kan de branche een grote stap maken bij de inzet van robots en datamanagement. Een voorbeeld daarvan is de inzet van producten als Google Glass voor magazijnmedewerkers, waardoor ze tijdens het werk over adequate informatie beschikken. Het cameraatje in de bril kijkt of de orderpikker het juiste product te pakken heeft, waardoor het aantal foute verzendingen omlaag gaat.

In de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen test Daimler nu deze manier van werken.  De Google Glass is aangepast door xCon Partners uit Bremen, Salt Solutions uit München en Itizzimo uit Würzburg leverden de techniek die de brillen verbindt met het managementsysteem van SAP.

Werktuigbouwkunde

3D-printers kunnen veel veranderen in de Duitse werktuigbouwkunde. Als Airbus-baas Günter Butschek een nieuw onderdeel voor een vliegtuig wil laten maken, hoeven zijn medewerkers niet meer op zoek naar een bedrijf die dat voor hen kan doen. Een 3D-printer kan dat nu ook. De branche is ‘booming’.

Daarvan profiteren bedrijven als SLM Solutions uit Lübeck, Concept Laser uit het Beierse Lichtenfels en wereldmarktleider EOS uit Krailling bij München. Tachtig procent van de omzet van 3D-printerbouwers is in handen van Duitsland, maar vanuit de VS en Azië wordt de achtervolging ingezet.

Opslag van energie

Een van de grootste problemen van de Energiewende in Duitsland laat zich de komende weken zien. Wanneer de hemel grijs is en de wind is gaan liggen, wordt er nauwelijks duurzame energie opgewekt. Vaak is het duurzame aandeel van het Duitse stroom maar 20 procent, maar 1% van wat er echt nodig is. Daar tegenover staan de lente- en herfstdagen wanneer er veel te veel duurzame stroom in het net vloeit. Het probleem daarvan is dat het niet kan worden bewaard voor bewolkte en windstille dagen.

Volgens experts ligt de oplossing daarvoor in waterstof als energiedrager. Ook Daimler-baas Dieter Zetsche is er van overtuigd dat ‘waterstof de betere olie is’. Waterstof kan alleen nog niet in grote hoeveelheden worden ingezet, de techniek die daar voor nodig is heet elektrolyse. Duitse bedrijven als Siemens en ThyssenKrupp zijn nu bezig dit te ontwikkelen.

Medische techniek

De Duitse medische techniek staat wereldwijd bekend, maar mist de boot op dit moment in een nieuw segment. Duitse bedrijven leveren nu de hoogste kwaliteit voor ook een hoge prijs. Daar zitten mensen in opkomende economieën niet op te wachten. Zij hebben liever apparaten voor diagnose die makkelijk te transporteren en te repareren zijn. Het beste van het beste is niet meer te betalen, ook niet meer in het westen waar de gezondheidszorg te duur is geworden. Daarom zijn nu apparaten uit China en India populair. Misschien zijn ze minder goed, maar ze zijn goedkoper en ze zijn vaak goed genoeg. Het bedrijf Dräger uit Lübeck speelt wel in op deze trend, maar de meerderheid laat het afweten volgens de experts.

Mercedes-Benz F-Cell Foto: Mariordo Mario Roberto Duran Ortiz CC
Mercedes-Benz F-Cell Foto: Mariordo Mario Roberto Duran Ortiz CC

Waterstofauto’s

Duitsland liep altijd voorop als het ging om autotechniek. Maar als het gaat om elektro-auto’s, moeten ze nu Azië en de VS voor laten gaan. Zeker nu Toyota een model ontwikkelt dat kan rijden op waterstof en een actieradius heeft van 500 kilometer en binnen drie minuten weer vol getankt is. Ook Mercedes werkt nu aan een dergelijk model en wil deze in 2017 op de markt brengen. Twee jaar later dan Toyota.

Op dit moment haasten de Duitse fabrikanten zich om allianties te sluiten met andere bedrijven, om niet geheel de boot te missen. Het lijkt alsof de Duitse autofabrikanten geen interesse in nieuwe technieken hebben. Ook bij de hybride-auto’s en de elektro-auto’s lopen de Duitse merken niet voorop. Experts denken dat de Duitse fabrikanten niet langer meer de andere kant op kunnen kijken en nu echt zelf stappen moeten nemen.

Intelligente huizen

Smart grid-oplossingen om bijvoorbeeld via een app op afstand thuis de verwarming aan te zetten, of de wasmachine te starten wanneer ’s middags door extra zon de zonnepanelen meer energie leveren en het dus goedkoper is, zijn nog weinig in het alledaagse gebruik van mensen terug te vinden.

Het ontbreekt volgens ondernemer Peter Kellendonk nog aan echt enthousiasme bij mensen. Hij maakt dergelijke systemen en werkt er nu aan om apparaten beter op elkaar te laten aansluiten door standaarden in te stellen.  Wie deze markt verovert, is nog volledig open. Bedrijven als Siemens (Duitsland) , Schneider Electric (Frankrijk), ABB (Zwitserland) en tientallen anderen vechten om het marktleiderschap. De analisten van MarketsandMarkets schatten het marktvolume van deze branche in 2020 op 50 miljard euro.

Cloud computing

Al jaren klagen experts over de achterstand die Duitsland heeft in de digitale wereld. Als enige uitzondering geldt het Duitse bedrijf SAP. Toch kan Duitsland de achterstand inlopen, op het gebied van cloud computing zien de kansen voor Duitser bedrijven er goed uit.

De reden hiervoor is de NSA-affaire. De grote schaal waarop de Amerikaanse geheime dienst in de data in Europa snuffelde, doet ondernemers afkeren van Amerikaanse aanbieders. Ze willen een bedrijf uit eigen land dat de NSA buiten de deur houdt. Dat is tenminste de verwachting van Information Technology and Innovation Foundation (ITIF), een denktank uit Washington. De onderzoekers verwachten dat de Amerikaanse ict-bedrijven de komende jaren 10 tot 20% van hun cloud-klanten zullen verliezen. Dat gaat om 35 miljard dollar tot 2016.

Op dit moment hebben de Duitse cloud-bedrijven een omzet van 5 miljard euro. Dat moet dankzij de NSA-affaire gaan stijgen, denkt technisch analist Axel Oppermann. “Al was het alleen maar tijdelijk.” Een initiatief dat daarbij kan helpen is Cloud Services Made in Germany van AppSphere. Duitse bedrijven als CAS Software, Pironet NDH en Onventis zijn er bij aangesloten. Ze willen zorgen voor meer rechtszekerheid en de hoogst mogelijke vorm van databescherming.

Bron: Wirtschaftswoche

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: