Ga naar inhoud

Duitsers bijzonder vindingrijk, maar vermarkten van uitvindingen lukt niet

Ideeën zijn er genoeg, na de Verenigde Staten vroeg Duitsland in 2012 de meeste patenten ter wereld aan. Maar er geld mee verdienen lukt verhoudingsgewijs slecht. Het lijkt in een lange Duitse traditie te staan. 'We moeten beseffen dat design en lifestyle net zo veel bijdragen aan het succes als de techniek er achter.'

Met 13.321 aanvragen voor patenten had Duitsland in 2012 meer ideeën te beschermen dan welk Europees land dan ook. Het waren er zelfs meer dan high-techbolwerk Japan. Alleen de Verenigde Staten vroeg meer patenten aan. Maar hoe vindingrijk de Duitsers ook mogen zijn, ze hebben verhoudingsgewijs moeite om deze ideeën uiteindelijk succesvol op de markt te brengen. Vaak gaan buitenlandse bedrijven er met de winst vandoor.

Gemiste kansen

“De lijst met gemiste kansen is nauwelijks korter dan die van de benutte mogelijkheden”, schampert ict-ondernemer en auteur Stephan Scholtissek tegenover weekblad Wirtschaftswoche. Het lijkt wel een traditie. Hoewel de Duitser Philipp Reis al in 1860 met een concept kwam voor een telefoonverbinding, zien velen nog Alexander Graham Bell als de uitvinder van de telefoon. Hij werd er ook succesvol meeRudolf Hell uit Eggmühl bij Regensburg presenteerde in 1956 de eerste functionerende fax. Japanse bedrijven zetten het op de markt. Andreas Pavel bedacht in 1977 de ‘Stereobelt’, Sony had er succes mee onder de naam ‘walkman’.

Nog zo’n misser; een team rond elektrotechnicus Karlheinz Brandenburg ontwikkelde in het Fraunhoferinstituut in Erlangen in 1982 de nu als mp3 bekend staande manier om digitale audio op te slaan. Maar omdat er geen patent op was aangevraagd maakten bedrijven als Apple er flinke winsten mee.

Omzetten in winst

Die fouten worden in de Verenigde Staten bijna niet gemaakt, zegt Matthew Ganz van Boeing Duitsland. “Daar is een bedrijf er helemaal op gericht om goede ideeën om te zetten naar iets waar je goed geld mee kan verdienen.” Op het gebied van het klassieke internet, social media en technieken als smartphones heeft Duitsland al lang de boot gemist, zegt Axel Oppermann, analist bij adviesbureau Avispador uit Kassel. “Maar bij dingen als elektromobiliteit, intelligente stroomnetten of gekoppelde productie staat Duitsland er goed voor. Daarbij komen nog verrassende terreinen als logistiek en producten voor de massamarkt.”

Design ook belangrijk

Om missers als met de walkman en de mp3-speler te voorkomen, moet Duitsland zich niet alleen op de techniek focussen, maar ook op nieuwe processen en dienstverlening. Ondernemer Scholtissek: “We moeten van het ‘land van ideeën’ het ‘land van vermarkten’ worden door te beseffen dat het merk, het design en lifestyle net zo veel aan het succes bijdragen als de techniek er achter.”

  • Morgen op Duitslandnieuws: Duitsland nog niet overal klaar voor de toekomst
Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: