
CSU-minister Alexander Dobrindt is opgezadeld met de zware taak om een tol voor buitenlanders in te voeren. De voorwaarden; Duitse automobilisten moeten er geen last van hebben en het moet conform de Europese regels zijn. “Als dat lukt, hoe kan ik daar dan tegen zijn?”, zei SPD-leider Sigmar Gabriel ietwat honend bij de presentatie van het coalitieakkoord eind vorig jaar. Hij wilde maar zeggen, het gaat Dobrindt niet lukken. Het is discriminerend en dus in Europa verboden. Dat tolvignet komt er niet.
Maar de nieuwe verkeersminister maakt haast om de maatregel wel vorm te geven. Het is tenslotte een stokpaardje van zijn eigen partij. “Zonder tol in het akkoord, geen coalitie met ons”, bleef CSU-leider Horst Seehofer maar herhalen. Hij kreeg de tol in het akkoord, en was daar dik tevreden over.
‘Tol is onzin’
Maar zoals het concept er nu voorligt, is dat onvoldoende om de SPD te overtuigen om voor te stemmen. De verkeersminister van Noordrijn-Westfalen Michael Groschek (SPD) “Dit is gewoon speelgeld voor in de kroeg. Het was misschien een zinvol thema voor de CSU in de campagne voor de Beierse deelstaatverkiezingen, maar hier in Noordrijn-Westfalen vinden we het onzin.”
Daarmee zit hij op één lijn met CDU-voorzitter Armin Laschet van dezelfde deelstaat. “Als Duitsland dit gaat invoeren, dan brengt het ook buurlanden Nederland, België en Luxemburg op ideeën. Dan zijn de burgers in Noordrijn-Westfalen driemaal de klos”, zei hij in november. Ook automobielclub ADAC vindt het maar ‘een dom idee’.
Inkomsten lachwekkend laag
Groschek legt zijn kritiek uit met een voorbeeld. “De consequentie hiervan is dat Duitsers straks op weg naar de Belgische zeekust, of naar het Nederlandse winkelparadijs Venlo ook nog eens voor een kassa komen te staan. Daarbij, de opbrengsten van deze tol voor buitenlanders is lachwekkend laag, het is het optuigen van een complete organisatie hiervoor niet waard.” Dat weten Dobrindt en Seehofer ook wel, zegt de verkeersminister. “Uiteindelijk willen ze een tolvignet voor iedereen.”
Eco-korting
In de Duitse media zingt het rond dat Dobrindt van plan is verschillende vignetten uit te geven. Milieuvriendelijke auto’s zouden een eco-korting moeten krijgen en elektrische auto’s een volledige vrijstelling. Verder moeten er vignetten komen die geldig zijn voor een dag, een week en een maand, zo stelde Der Spiegel zondag.
In principe zou een jaarvignet 100 euro moeten kosten. Duitse automobilisten worden dan gecompenseerd via een lagere wegenbelasting. Maar bij kleine auto’s zijn er gevallen waar de compensatie niet helemaal zou kloppen. Volgens Der Spiegel wil Dobrindt voor deze auto’s naast een lagere wegenbelasting ook nog eens een tolkorting geven. Of dit ook zou gelden voor de buitenlandse autobestuurders is niet bekend.