
De Europese ministers van Verkeer troffen elkaar donderdag in Brussel voor een gezamenlijk overleg. Voor de deur dicht ging wilde de Duitse minister van Verkeer Peter Ramsauer (CSU) nog wel iets kwijt over de voorgenomen tolplannen. Hij waarschuwde landen als Nederland, Oostenrijk en Tsjechië die overwegen om het geval voor het Europees Gerechtshof te willen brengen wegens discriminatie. “Hoe meer zulke landen er over klagen, hoe meer Duitsers zullen instemmen met een tol voor buitenlanders”, schrijft Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Niet zeuren
Volgens de bewindsman moeten de landen niet zeuren. “Met een tol voor buitenlanders komt er een einde aan een stuk Europees onrecht.” De minister ziet onrecht in het feit dat Duitse automobilisten vaak tol moeten betalen wanneer ze in het buitenland een snelweg gebruiken, terwijl ‘buitenlanders in Duitsland niets hoeven te betalen’. ADAC-voorzitter Peter Meyer zei eerder deze week tegen Duitslandnieuws dat buitenlanders al betalen door te tanken in Duitsland. Hij vindt het ‘een dom idee’.
Zorgen van Nederland
Vooral in Oostenrijk is er protest tegen de voorgenomen plannen die in het vorige week ondertekende coalitieakkoord van Duitsland staan. In Nederland kwam de Tweede Kamer direct in het geweer tegen de ideeën uit Duitsland en riep minister Melanie Schultz van Haegen (VVD, Infrastructuur) op om actie te ondernemen richting Berlijn. In een antwoord op de Kamervragen schreef de minister dat ze haar zorgen heeft overgebracht. De minister zegt dat ze de gevolgen voor Nederland nog niet kan beoordelen, zolang er ‘geen concrete plannen zijn’ van de Duitse regering.
Ramsauer heeft de plannen al besproken met Eurocommissaris Siim Kallas en in hoeverre er sprake zou zijn van discriminatie. Kallas had op vragen van een Groene Europarlementariër al geantwoord dat de maatregel niet discriminerend zou zijn, omdat het principe ‘de gebruiker betaalt’ een sterke rol zou spelen.
Stokpaardje CSU
De tol voor buitenlanders is een stokpaardje van de Beierse CSU, zusterpartij van de CDU. Tegen de zin in van Angela Merkel en de SPD wist partijleider Horst Seehofer zijn zin toch door te drukken. Op voorwaarde dat het de Duitse belastingbetaler geen geld gaat kosten en dat het ook conform de Europese wetgeving wordt uitgevoerd, stemden CDU en SPD uiteindelijk toch toe.
Hoe de plannen concreet zullen uitvallen is nog onbekend. Maar gedacht wordt aan het Oostenrijkse model waarbij automobilisten een vignet moeten kopen voor een jaar van rond de 100 euro. Kortere varianten van twee maanden of tien dagen zouden dan ook mogelijk zijn. Duitse automobilisten worden dan gecompenseerd via een lagere wegenbelasting. Duitsland wil de inkomsten gebruiken om achterstallig onderhoud aan de infrastructuur te betalen.
Foto: Flickr by International Transport Forum