Ga naar inhoud

Duitse prijsvechters profiteren van de crisis en veroveren buitenlandse markten met slimme strategie

De twee Duitse discounters Aldi en Lidl nemen supermarktketen Tesco in thuisland Groot-Brittannië in de tang. Daarbij loopt Aldi voorop, geen andere keten groeit daar zo hard als de Duitse prijsvechter. Ook in andere landen groeien de Duitse ketens als kool. Het heeft te maken met een goede samenwerking met lokale leveranciers en een slimme verkoopstrategie.

Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Geen andere supermarktketen in Groot-Brittannië als Aldi Zuid is de laatste jaren zo hard gegroeid. Het actuele marktaandeel van Aldi is inmiddels 3,9%, volgens schattingen van onderzoeksinstituut Kantar Worldpanel. Sinds 2009 is Aldi volgens de brancheorganisatie Planet Retail met 152% gegroeid, Lidl met 44%.

Dubbele cijfers

Niet alleen bij de Britten doen de Duitse prijsvechters het goed. Aldi Noord en Zuid zijn net als hun concurrent Lidl de laatste jaren in bijna elke buitenlandse markt met dubbele cijfers gegroeid. Dat heeft deels te maken met de economische crisis, maar ook aan de strategie. Zelfs in Duitsland liggen nog groeikansen.

In Groot-Brittannië hebben Aldi Zuid en Lidl samen een marktaandeel van zo’n 7%. Tesco heeft 30%, maar juist in deze kloof zien de Duitse ketens een kans, ze investeren flink. Zo waagt Lidl zich nu ook buiten Europa en denkt aan een sprong naar de oostkust van de Verenigde Staten. Een beslissing over deze stap moet voor begin 2015 vallen. “Net als in Duitsland houdt Lidl zich aan de strategie zich minder als discounter en meer als normale supermarkt te positioneren”, zegt Denise Klug van Planet Retail tegen Handelsblatt.

Investeren in moderniseren

Aldi Noord zit in landen als Nederland, België, Frankrijk en de VS en investeert miljarden om de filialen te moderniseren. Aldi Zuid heeft in Groot-Brittannië het aanbod uitgebreid, openingstijden uitgebreid en sterk in televisiereclames geïnvesteerd. De keten is ook actief in Oostenrijk, de Verenigde Staten en Australië. De discounters weten een sterke positie buiten Duitsland te veroveren. “Aldi en Lidl werken intensief samen met locale leveranciers en passen hun assortiment per land goed aan”, zegt Klug. Dat functioneert ook met de huismerken.

Problemen voor Tesco

Voor Tesco, de derde grootste keten ter wereld na Walmart en Carrefour, wordt dat een steeds groter probleem. Woensdag werd bekend dat Tesco in het derde kwartaal de omzet ziet teruglopen met 1,5%. Analist Nick Bubb stelt in Handelsblatt dat de grote supermarkten van Tesco overal ter wereld worden aangevallen door discounters, kleinere supermarkten en online winkels.

Daar tegenover staan de steeds sneller groeiende prijsvechters Aldi en Lidl. Vorig jaar wist Aldi een omzetgroei te bereiken van 40%, dat is 3,9 miljard pond. Het einde van de groei is nog niet in zicht. De reden van het succes is volgens de Britse Alidi-baas Matthew Barnes dat de Duitse ketens met het aanbod van regionale producten veel klanten lokken en dat met de andere producten – waar een grote marge op zit – veel winst wordt behaald. Het Duitse succes krijgt navolging van Easyjet-baas Stelios Haji-Ioannou die zijn eigen prijsvechter begint.

Waar discounters het hardste groeien

Groei 2009 – 2013 in %, omzet over 2013

Aldi Nord

  1. Polen +184,4%
    Omzet 242,7 miljoen euro (81 filialen)
  2. Portugal +120,8%
    Omzet 139,1 miljoen euro (41 filialen)
  3. Verenigde Staten (Trader Joe’s) +49,2%
    Omzet 5.708,4 miljoen euro (427 filialen)
  • Duitsland + 7,1%
    Omzet 11.720,6 miljoen euro (2.428 filialen)

Aldi Süd

  1. Groot-Brittannië +152,1%
    Omzet 4.614,2 miljoen euro (501 filialen)
  2. Ierland + 133,7%
    Omzet 1.344,1 miljoen euro (107 filialen)
  3. Zwitserland +98,2%
    Omzet 1.621,0 miljoen euro (170 filialen)
  • Duitsland + 16,9%
    Omzet 15.343,2 miljoen euro (1.825 filialen)

Lidl

  1. Zwitserland +531,4%
    Omzet 752,8 miljoen euro (102 filialen)
  2. Polen +116,5%
    Omzet 2.565,4 miljoen euro (514 filialen)
  3. Denemarken +81,6%
    Omzet 526,6 miljoen euro (91 filialen)
  • Duitsland + 24,4
    Omzet 18.704,5 miljoen euro (3.260 filialen)

Bron: Handelsblatt/Planet Retail

Foto: Flickr by tjschloss

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: