
Honderdvijftig zwarte statige wagens met chauffeur staan de Duitse Bondsdagleden dag en nacht ter beschikking. Ook het parlement zelf kan gebruik maken van een wagenpark van 30 bolides. Het leasebedrijf dat deze service verleent, Rocvin, hangt echter een faillissement boven het hoofd, zo blijkt uit een bericht van de Saarbrücker Zeitung. De parlementariërs zijn middels een brief op de hoogte gesteld.
Taxi
De Duitse overheid wil het bedrijf aan zijn contract houden, maar wanneer dat niet lukt, dan moeten parlementariërs bij dienstritjes maar de taxi nemen, zo staat in de brief. De kosten kunnen gedeclareerd worden. Die Linke bevestigde tegenover Spiegel Online dat de brief was verstuurd. “Wij hebben als antwoord teruggeschreven dat we ons moeten bekommeren om de chauffeurs die nu op straat komen te staan.”
De 631 Bondsdagleden kunnen binnen Berlijn op afroep elk moment van de dag over een auto met chauffeur beschikken. In spitsuren zijn 300 aanvragen binnen twee uur geen uitzondering, volgens de Saarbrücker Zeitung.
Rocvin is al een paar keer in opspraak geraakt, zo zouden de auto’s niet milieuvriendelijk genoeg zijn volgens Die Grünen. Bovendien zouden de chauffeurs onderbetaald worden, klaagde de SPD al eens. Een maandloon van 950 euro zou geen uitzondering zijn. Deze chauffeurs halen het einde van de maand alleen door een tweede baan er bij te nemen, of door hun loon te laten aanvullen tot bijstandsniveau. Bondsdagleden waren daarom gewoon om bij elke rit minimaal een euro fooi te geven.
1,5 miljoen kilometer per jaar
Het vervoersbedrijf wilde zijn geld vooral verdienen met de handel in auto’s. Na een bepaald aantal kilometers werd de Mercedes E-Klasse weer verkocht. De chauffeursdienst is slechts een ‘bijverdienste’. Het miljoenencontract om de parlementariërs te vervoeren werd afgelopen augustus opnieuw aan Rocvin gegund. Het bedrijf was de enige die een aanbesteding deed en levert de dienst sinds 1999.
De eisen zijn hoog; 155.000 ritten van 1,5 miljoen kilometer per jaar moet de aanbieder kunnen leveren. Er moet altijd voldoende personeel zijn, een eigen meldkamer en chique auto’s die niet ouder mogen zijn dan 2 jaar. De financiële problemen zouden al sinds mei spelen, het bedrijf zou voor 18 miljoen euro aan schulden hebben bij de bank doordat het te veel auto’s had aangeschaft, stelt WirtschaftsWoche.
Auto’s stonden stil
Dat Rocvin de eindjes niet meer aan elkaar kon breien komt ook doordat het verkiezingsjaar is. De meeste bondsdagleden zijn dan minder in Berlijn en vooral in het eigen kiesdistrict onderweg. Ook duurde de coalitievorming langer dan andere jaren, waardoor het ook stiller was in Berlijn. Daardoor kon het bedrijf geen hoge rekeningen bij de Bondsdag inleveren, want het bedrijf krijgt per gereden kilometer betaald.
Foto: ROCVIN Behördenfahrdienst